لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما از روحانی خواستار عمل شد


شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد
شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در جریان سخنرانی اش در مجمع عمومی ملل متحد گفت که اظهارات آشتی جویانه یی اخیر رهبران ایران در باره برنامه هسته ای آن کشور باید با عمل و شفافیت همراه باشد.

رئیس جمهور ایالات متحده افزود که اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران باید زمینه ساز یک توافق جامع در مورد برنامه هسته یی جنجال برانگیز آن کشور باشد.

باراک اوباما آنچه را که او "موقف میانه رو تر" حکومت جدید ایران خواند، استقبال نمود.
او گفت که به جان کری وزیر خارجۀ کشورش وظیفه سپرده تا بطور مستقیم با مقامات ایرانی به تماس شده و با دیپلوماسی، راه حلی برای موضوعات مرتبط به برنامه هسته یی ایران جستجو نماید.

آقای اوباما در خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که مشکلات فرا راه مذاکرات با ایران ممکن بسیار زیاد باشد، اما مسیر دیپلوماتیک را باید درین راستا آزمایش کرد.
رئیس جمهور اوباما همچنین افزود که ایالات متحده در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

آقای اوباما گفت: "ما به حق مردم ایران در مورد دسترسی به انرژی هسته یی برای مقاصد صلح آمیز احترام می گذاریم. در عوض، ما تاکید داریم تا حکومت ایران مسئولیت هایش را در زیر پیمان منع گسترش تسلیحات هسته یی و فیصله نامه های شورای امنیت ملل متحد عملی نماید."

آقای اوباما در مورد اینکه آیا با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد یا خیر، چیزی نگفت.
تحلیل گران سیاسی به این باورند که حتی یک احوال پرسی مختصر بین دو رهبر میتواند در روابط بین ایالات متحده و ایران یک گام مهم تلقی شود.

رهبران ایالات متحده و ایران از ۳۶ سال بدینسو تا حال تماس مستقیم نداشته اند.

خطابۀ رئیس جمهور اوباما مسایل شرق میانه را نیز احتوا کرد.

اعتماد ملل متحد در خطر است

رئیس جمهور اوباما از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا فیصله نامه یی را در مورد تسلیحات کیمیایی سوریه به تصویب برساند.

آقای اوباما در مورد دست یابی به همچو توافقی در شورای امنیت سازمان ملل متحده گفت: "اکنون باید یک فیصله نامه یی قوی شورای امنیت تصویب گردد تا از تعهد رژیم اسد اطمینان حاصل شود و در صورت عدم پابندی به تعهد،عواقبی برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور ایالات متحده افزود که اگر همچو یک توافقی صورت نگیرد، طوری به نظر خواهد رسید که سازمان ملل متحد از تطبیق اساسی ترین قوانین بین المللی عاجز مانده است.

آقای اوباما افزود که اگر در این راستا به پیروزی نایل شوند، پیامی قوی را به جهان میفرستد که کاربرد سلاح کیمیایی، در قرن ۲۱ جایگاهی ندارد و سازمان ملل متحد آنچه را میگوید به آن عمل میکند.

آقای اوباما همچنین از کمک اضافی ۳۳۹ میلیون دالر کشورش برای مقاصد بشردوستانه به پناهندجویان سوری و کشورهای که از جنگ داخلی سوریه آسیب دیده اند، خبر داد.

راه های حل شرق میانه


رئیس جمهور اوباما گفت که کشورش مصمم به حل بحران اسرائیلی و فلسطینی است.

آقای اوباما با ستایش از رهبران اسرائیلی و فلسطینی بخاطر آغاز مجدد گفتگو های صلح گفت که دوستان اسرائیل بشمول ایالات متحده باید بدانند که امنیت اسرائیل بستگی به ایجاد یک دولت فلسطینی دارد.

او همچنان علاوه کرد که کشور های عرب و سایر کشور های که از فلسطینی ها پشتیبانی میکنند باید بپذیرند که ثبات در منطقه فقط میتواند از طریق راه حل "دوحکومتی" و یک اسرائیل مصؤون تامین شود.

رئیس جمهور اوباما تاکید کرد که ایالات متحده بخاطر حفظ منافع خود در شرق میانه آماده است تا از همه ابزار قدرت اش بشمول نیروی نظامی استفاده کند.

صحبت های احتمال نزدیک شدن ایالات متحده ایران در حالی گرم شده است که اسرائیل یکی از متحدین ایالات متحده در شرق میانه به غرب از نزدیک شدن به ایران هشدار داده است.

یووال ستینیتز وزیر امور ستراتیژیک و استخبارات اسرائیل به روز یک شنبه گفت که به تقاضای رئیس جمهور میانه رو ایران اعتنا نکند زیرا ایران هنوز هم به بسوی دست یابی به سلاح هسته یی در حرکت است.

او افزود:"از زمان برگزاری انتخابات گذشته، ایران چندین هزار سنتفیوژ های جدید را در دستگاه های غنی سازی یورانیم خویش نصب نموده است. پس از یک جانب ایران تلاش دارد جهان را با لفاظی میانه رو روحانی آرام بسازد و از جانب دیگر، به تلاش هایش بسوی تسلیحات هسته یی ادامه میدهد."

اسرائیل از گذشته ها ادعا میکند که یک ایران مجهز با سلاح هسته یی، تهدید جدی را متوجه صلح و امنیت جهان خواهد کرد.

اما ایران میگوید که برنامۀ هسته یی آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد و رئیس جمهور ایالات متحده امروز در مجمع ملل متحد تاکید که ایران باید ثابت سازد که برنامه هسته یی آن کشور صلح آمیز است.

گزارش: رویترز، اسوشیتدپرس و صدای امریکا
برگردان از میرویس رحمانی.
XS
SM
MD
LG