لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران پناهجو در سال ۲۰۱۵ در راه اروپا جان باختند


پناهجویان و مهاجرین هنگام رسیدن به ساحل یک جزیره یونان
پناهجویان و مهاجرین هنگام رسیدن به ساحل یک جزیره یونان

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می گوید آنانیکه به خاطر جنگ و شکنجه کشور های شان را ترک می کنند، هزینه سنگینی برای یافتن یک پناهگاه امن می پردازند.

به اساس گزارش این اداره ملل متحد، ۳۷۳۵ نفر در سال ۲۰۱۵ در جریان عبور از آب های مدیترانه، جان های شان را از دست دادند. این به معنی مرگ و یا ناپدید شدن ۱۰ نفر در هر روز به طور حد اوسط می باشد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت شمار مجموعی پناهجویان که در سال روان میلادی با عبور از آب خود را به اروپا رساندند، تقریباً پنج برابر بیشتر در مقایسه با سال گذشته بوده و بزرگترین بحران مهاجرین در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰ هزار نفر از راه آب به اروپا سفر کردند.

این ارقام که روز چهاشنبه نشر شد تنها ورود پناهجویان و مهاجرین را از طریق آب به اروپا نشان می دهد.

ادامه ورود پناهجویان

ادرین ادواردز، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که با وجود سرمای شدید و امواج پر تلاطم آب ها، هنوز هم روزانه بین دو تا سه هزار پناهجو که بیشتر آنان سوری اند، با کشتی وارد جزایر اژه می شوند.

او به صدای امریکا گفت که پناهجویان فراری از جنگ، راه آب را به دلیل انتخاب می کنند چون بسیاری راه های زمینی به اروپا مسدود شده است.

آقای ادواردز افزود ​"محدودیت های در مرز ها اعمال شده است. کشور های وجود دارند که در قلمرو زمینی خود دیوار احداث کرده اند، پس عبور از آب گزینه اصلی برای پناهجویان می باشد. متاسفانه این به معنی سود بیشتر برای قاچاقبران انسان و غرق شدن بیشتر پناهجویان است."

سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان بحران مهاجرت اروپا را بازتاب دهنده یک "عصر بی سابقه بیجا ساختن اجباری" مردم خواند. یافته های یک گزارش تازه این اداره ملل متحد نشان می دهد که شمار پناهجویان و یا بیجاشدگان داخلی در اثر جنگ در کشور های جهان اکنون از مرز ۶۰ میلیون نفر گذشته است.

مهاجرت یا پناهندگی؟

سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان اضافه کرد که مشکل بزرگ فرا راه افرادیکه به اروپا فرار می کنند، موضوع درک این مساله بوده و این موضوع را می توان در توصیف این وضعیت توسط افراد مختلف در سراسر جهان مشاهده کرد.

این مقام ملل متحد گفت ​"بسیاری مردم هنوز هم این وضعیت را به جای بحران پناهجویان، بحران مهاجرت می نامند. مهاجرین مهاجرت می کنند اما پناهجویان فرار می کنند. انتخاب واژه ها واقعاً مهم است. این دو اصطلاح اکنون در زمینه وضعیت اروپا جنبه سیاسی پیدا کرده است."

ادرین ادواردز می گوید که به اساس قوانین بین المللی پناهندگی، کشور ها مکلف اند تا از آنانیکه از جنگ و شکنجه فرار می کنند، محافظت کنند. او گفت تلاش ها برای تمایز قایل شدن بین پناهجویان و مهاجرین اقتصادی سبب می شود تا زندگی افراد دارای ادعای مشروع پناهندگی، با خطر مواجه گردد.

XS
SM
MD
LG