لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجرت در جهان به گونۀ بی پیشینه افزایش یافته است


سوریه بزرگترین جمعیت مهاجر را در جهان دارد
سوریه بزرگترین جمعیت مهاجر را در جهان دارد

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان از افزایش بی سابقۀ بیجاشدگان در جهان خبر می دهد. ملل متحد دلیل بیجا شدن مردم را جنگ، خشونت و آزار و اذیت در سراسر جهان عنوان کرده است.

در گزارش تازۀ سازمان ملل متحد آمده است که تا پایان سال ۲۰۱۴ در جهان نزدیک به ۶۰میلیون نفر جبراً بیجا شده بود. شمار بیجاشدگان در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با یک سال پیش حدود هشت میلیون و در مقایسه با یک دهه پیش ۲۰ میلیون نفر افزایش را نشان می دهد.

مهاجرت های دسته جمعی مردم در سال ۲۰۱۱با شعله ور شدن جنگهای داخلی در سوریه اوج گرفت اما درگیری های مسلحانه و آزاد و اذیت ها درپنج سال گذشته، نیز مردم را در افریقا، آسیا و اروپا مجبور به ترک منازل شان کرده است. روزانه حدود ۴۲۵۰۰ نفر در جهان به دلیل خشونت ها مناطق شان را ترک می کنند.

انتونیو گوتیرس، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که جهان با خطر بزرگ مهاجرت ها رو به رو است. او می گوید که نظم جهان بر هم خورده است و اگر مردم فکر می کنند که ملل متحد می تواند به این بی نظمی رسیدگی کند، فکر نادرست است. او افزود که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان ظرفیت حل این معضل را ندارد.

بر اساس تازه ترین آمار کمیشنری عالی ملل متحد از هر ۱۲۲ نفر در جهان، یکی آن مهاجر یا بیجا شده و یا هم درخواست پناهندگی کرده است. آقای گوتیرس گفت که گزارش آن اداره بازتاب دهندۀ وضعیت جهان کنونی می باشد.

کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت "زمان آن رسیده است که جامعه جهانی نه تنها مسوولیت خود را در قبال مردم، بلکه برای جلوگیری یا حل تنش هایی ادا کند که منجر به ایجاد رنج به مردم شده است."

سوریه در حال حاضر با داشتن بیشترین رقم جمعیت مهاجر در جهان، از افغانستان و سومالیا پیشی گرفته است. ترکیه - همسایۀ سوریه – با میزبانی از شمار زیاد مهاجران شرق میانه، در صدر کشورهای مهاجر پذیر دنیا قرار دارد. یونان و ایتالیا با موجی از پناهجویانی که می خواهند به اروپا سفر کنند، دست و گریبان است.

مقام های کشورهای اورپایی در مورد چگونگی مشکلات مهاجرین نمی توانند به توافق نایل آیند. فرانک والتر شتاین مایر، وزیر خارجه آلمان می گوید که کشورهای منطقه باید مساویانه در این راستا مسوولیت پذیر باشند. او گفت که سهمیۀ اجباری پذیرش مهاجران، راه حل برای کشورهای اروپایی می باشد.

چندین کشورعضو اتحادیۀ اروپا در زمینۀ حل مشکل مهاجران خاموشی اختیار کرده اند و هنگری اعلام کرده است که مرزهای خود را با صربستان مسدود می کند. اکثر پناهجویان به هدف رسیدن به آلمان و سویدن مسیر بالقان و هنگری را در پیش می گیرند.

در همین حال، در کشورهای جنوبشرق آسیا، تلاش برای جلوگیری ازسرازیر شدن مهاجرین از میانمار به تایلند منجر به بحران انسانی در دریای آندامان شده است.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG