لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: عودت‌کنندگان افغان از پاکستان در معرض خطر ماین و مواد منفجره قرار دارند


عکس- آرشیف
عکس- آرشیف

برنامه ماین‌پاکی ملل متحد (UNMAS) می‌گوید که مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان باز می‌گردند، هنگام بازگشت و اسکان مجدد با خطر واقعی ماین و مواد منفجره روبرو اند.

این برنامه روز چهارشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) با نشر پیامی در ایکس، بر ضرورت بلندبردن سطح آگاهی مردم از خطر ماین و مهمات منفجر ناشده در افغانستان تاکید کرد.

برنامه ماین‌پاکی ملل متحد در این پیام گفته است: "مهاجرینی افغان که از پاکستان به افغانستان باز می‌گردند در معرض خطر مواد منفجره قرار دارند، تهدیدات علیه آنها واقعی و خطرناک است."

این اداره ملل متحد خواستار اقداماتی جهت افزایش سطح آگاهی مردم در مورد خطرات ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده برای بازگشت افراد آواره و اسکان امن آنها شده است.

با توجه به چندین دهه جنگ در افغانستان، ماین‌های زمینی نه تنها توسط نیروهای خارجی در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است، بلکه گروه‌های مسلحی که در مراحل مختلف با این نیروها می‌جنگیدند، در حملات شان ماین‌ها و مواد انفجاری را به کار برده اند.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد "اوچا" گزارش داده است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به ماین و مهمات منفجر ناشده است، طوری که از میان ۴۰۱ ولسوالی، دو سوم آن آلوده است.

این اداره ملل متحد گفته است که تقریباً چهار میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دایمی آسیب ماین و مواد منفجر ناشده قرار دارند و تخمین زده می‌شود که ۱.۲ میلیون متر مربع زمین توسط ماین‌ها و مواد منفجره آلوده شده است.

سازمان ملل متحد نسبت به تهدید ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در برابر عودت‌کنندگان افغان از پاکستان در حالی هشدار داده است که طبق گزارش رسانه‌های داخلی، پاکستان مرحله دوم بازگرداندن مهاجران فاقد مدرک افغان از این کشور را روی دست گرفته است.

همچنان ملل متحد تخمین کرده است که ۷۲۰هزار مهاجر افغان فاقد مدرک و ۵۰ هزار دارندۀ کارت (POR) تا ماه جولای سال روان میلادی از پاکستان به افغانستان برگردند.

پاکستان در اکتوبر سال گذشته مرحله اول "طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجرین فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت که از ۱۵ سپتمبر سال ۲۰۲۳ تا اوایل اپریل سال جاری، حدود ۵۴۷هزار افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG