لینک های دسترسی

Breaking News

رییس شورای امنیت ملل متحد: طالبان فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را محدود کرده است


کرولین رادریگز بیرکت، رییس شورای امنیت ملل متحد متن اعلامیۀ این شورا را پیش از آغاز نشست در مورد افغانستان می‌خواند.
کرولین رادریگز بیرکت، رییس شورای امنیت ملل متحد متن اعلامیۀ این شورا را پیش از آغاز نشست در مورد افغانستان می‌خواند.

کرولین رادریگز بیرکت، رییس شورای امنیت ملل متحد، روز دوشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) پیش از آغاز نشستی در مورد افغانستان گفت که طالبان باید به صورت فوری پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را محدود کرده است.

بیرکت، سفیر گیانا در ملل متحد، افزود که "ما منحیث امضا کنندگان تعهد مشترک اصول صلح و امنیت برای زنان (WPS) یک بار دیگر تعهد قوی خود را به پیشرفت حقوق و علایق زنان و دختران در افغانستان تصریح می‌کنیم."

او اضافه کرد: "ما تبعیض متداوم سیستماتیک جنسیتی طالبان و سرکوبی زنان و دختران در افغانستان را تقبیح می‌کنیم و تقاضا می‌کنیم که طالبان به صورت فوری تمامی پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را سرکوب می‌کند، به شمول محدودیت‌ها بر آموزش دوره‌های متوسطه و ثانوی، حق کار و آزادی تحرک و آزادی بیان زنان."

رییس شورای امنیت ملل متحد گفت که زنان و دختران باید حق و آزادی های بنیادی را در تمام عرصه های زندگی شان داشته باشند.

او افزود که در نشست امروز که در پشت درهای بسته راه اندازی می‌شود، شورای امنیت در مورد نشست دوحه پیرامون افغانستان، معلومات تازه، به شمول مشورت در مورد تعیین نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان را دریافت خواهد کرد.

طالبان به کرات در مورد تعیین نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان اظهار مخالفت کرده اند.

وزارت خارجه طالبان روز شنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "حکومت افغانستان بار دیگر تکرار می‌کند که تعیین یک نماینده ویژه اضافی برای افغانستان در حضور فعال دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اقدامی غیر ضروری تلقی می‌شود."

رییس شورای امنیت ملل متحد گفت: "در نشست امروز ما یک بار دیگر بر اشتراک و رهبریت برابر، معنادار و مصوون زنان افغان در تمامی سطوح و سکوهای تصمیم گیری تاکید خواهیم کرد."

این مقام ملل متحد افزود که برای نقض حقوق بشرو جرایم علیه زنان و دختران باید حسابدهی در افغانستان وجود داشته باشد.

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در روز پایانی نشست دوحه در مورد افغانستان گفت که در مورد گزینش نمایندۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان مشورت‌ها آغاز می‌شود تا به گفتۀ وی تعامل میان حکومت طالبان و جامعۀ بین‌المللی را هماهنگ کند.

او افزود که نمایندگان شرکت کننده در نشست دوحه با ارزیابی مستقل بازرس ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان اجماع نظر داشتند. یکی از پیشنهادهای این ارزیابی، گزینش نمایندۀ ویژۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان بود.

منشی عمومی ملل متحد گفت: "تصمیم اتخاذ شد که من سلسله‌‌ای از روند مشورت‌ها را آغاز کنم تا دیده شود که شرایط برای یافتن یک نمایندۀ ملل متحد که بتواند نه تنها در رابطه به تعاملی که صورت می‌گیرد نقش هماهنگ کننده داشته باشد، بلکه بتواند به گونۀ موثر با مقامات کنونی افغانستان کار کند."

اکوادور، فرانسه، جاپان، کوریای جنوبی، گیانا، مالتا، سرالیون، سلوانیا، سویس، بریتانیا و ایالات متحده از امضا کنندگان "تعهد مشترک اصول صلح و امنیت برای زنان" (WPS) اند.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر از نشست‌ها در مورد افغانستان در پشت درهای بستهٔ شورای امنیت ملل متحد انتقاد کرده بود.

هیدر بار، مسوول بخش حقوق بشر و زنان در دیدبان حقوق بشر با نشر پیامی در شبکه ایکس نگاشته است که کشورهای عضو شورای امنیت و ملل متحد باید برگزاری جلسات پشت درهای بسته در مورد افغانستان متوقف کنند.

او نگاشته است: "افغان‌ها، به‌ ویژه زنان و دخترانی که مورد حمله طالبان قرار می‌گیرند، این حق را دارند که بدانند در مورد چه چیزی بحث و تصمیم‌گیری می‌شود."

گروه

XS
SM
MD
LG