لینک های دسترسی

Breaking News

سفر سناتوران امریکایی به کابل


از راست به چپ: سناتور جوزف لیبرمن، سناتور مک کین و سناتور جو گراهام که در کنفرانس مطبوعاتی در کابل حضور به هم رسانیدند.
از راست به چپ: سناتور جوزف لیبرمن، سناتور مک کین و سناتور جو گراهام که در کنفرانس مطبوعاتی در کابل حضور به هم رسانیدند.

سه سناتور امریکایی که به روز یکشنبه از افغانستان دیدن نمودند میگویند آنان نگران اند که پلان براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر خارج نمودن ۳۳ هزار عسکر امریکایی از افغانستان، بر روان مردم آن کشور تاثیرات ناگواری را بجا گذاشته، تندروان را جسور تر نموده و مساعی شکست دادن طالبان را به هدر دهد.

سناتور جان مک کین به روز یکشنبه هشدار داد که هنوز راهی درازی در پیش است تا کابل را شهری مصئون خواند.

وی به طور مثال به حملۀ چند روز قبل بالای هوتل انترکانتینتال اشاره نمود که ۲۰ کشته بجا گذاشت.

وی تائید نمود که بعضی نقاط افغانستان مصئون شده است ولی علاوه کرد که تا جای کابل مطرح است هنوز اینکار صورت نگرفته است.

سناتور جان مک کین، سناتور جوزف لیبرمن و سناتور جو گراهام که در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل صحبت مینمودند با سوالات زیادی در مورد تصمیم اخیر رئیس جمهور اوباما برای خروج تعدادی از قوا از افغانستان مواجه شدند. سناتور لیبرمن گفت:

"من میدانم که نگرانی های بین افغان ها در مورد فاصله زمانی خروج قوای اضافی ما بوجود آمده است. ولی ما سعی نمودیم تا همه را مطئمن سازیم که تعهدی ایالات متحده و جامعه جهانی برای یک افغانستان آزاد و مستقل همچنان قویاً بر جای خود باقی است و خواهد بود."

سناتور لیبرمن گفت که وی امیدوار است توافق روی یک شراکت ستراتیژیک بین افغانستان و ایالات متحده بوجود آید تا مدرکی معتبر بر تعهد دراز مدت برای حفظ روابط قوی بین دو کشور باشد.

سناتور گراهام گفت وی نگران است که سرعت خروج قوای اضافی امریکا، این مفکوره را خلق نکند که ما از افغانستان خارج می شویم.

"یکی مسله انتقال مسئولیت ها به افغان ها است که هدف همه میباشد که تا سال ۲۰۱۴ نیرو های امنیتی افغانستان بتوانند از کشور خور حفاظت نمایند و طرز اداره بهتر گردد و این هدفی است که همه در آن شریک هستیم. و کلمه عقب نشینی یا خروج، کلمۀ است که دشمن می خواهد بشوند."

تعداد ۳۳ هزار عسکری که رئیس جمهور اوباما پلان خارج ساختن از افغانستان را تا آخر سال ۲۰۱۲ دارد، تعداد عساکری است که در سال ۲۰۰۹ به عساکر مستقر در افغانستان اضافه شده بود تا از پیشروی های طالبان جلوگیری نمایند. به تعداد ۶۸ هزار عسکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG