لینک های دسترسی

Breaking News

تنبیه اداری عساکر امریکایی و نارضایتی افغان ها


یک تعداد از نمایندگان مردم افغانستان در شواری ملی از رسیدگی قضایی اردوی ایالات متحده به قضیۀ عساکر دخیل در حادثه سوختاندن نسخه های قرآن، اظهار نارضیاتی کرده اند.

روزنامۀ واشنگتن پُست روزگذشته در مورد تنبیه اداری عساکر ایالات متحده خبرداد. این توبیخ ها، مشتمل از کاهش رتبه و کسر معاش میباشد. ولی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده تعهد کرد که قضیۀ عسکر که در واقعۀ جنایی ولسوالی پنجوایی دخیل میباشد، به محکمۀ نظامی راجع خواهد شد.
تنبیه اداری عساکر امریکایی که در تخطی های فرهنگی و مذهبی در افغانستان دخیل بودند، نتوانسته است قناعت برخی از مقامات افغان را کسب کند.

واکنش ها
بلقیس روشن، عضو مشرانوجرگه افغانستان میگوید ایالات متحده با این عمل، بر تمام ادعا های پا گذاشته است که در زمینه آزادی های مدنی، حقوق بشر و احترام به عقاید مردم میباشد.
"یکبار دیگر، عملکرد آنها، یا عملکرد دستگاه قضایی امریکا نشان میدهد و مردم افغانستان را به این عقیده میرساند که واقعاً دوست امریکا کسی است که پیرو گفته های آن کشور باشد. یعنی هر چه امریکا گفت، چه که آن فرد بنیاد گرا باشد، خوب باشد و یا بد، به آن عمل کند."

با وجود آنکه حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ادرار عساکر امریکایی بر اجساد را عمل غیر انسانی خوانده و برای عساکر که در حادثه سوختاندن نسخه های قرآن دخیل بودند، خواستار محکمۀ علنی شده بود. بیل سپیکس، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده میگوید توبیخی که صورت گرفته است اداری و مطابق به رفتار این عساکر بوده است.

سپیکس با ابراز تاسف دوباره از حوادثی که در افغانستان اتفاق افتاد، گفته های جان الن، قوماندان قوای ناتو در افغانستان را تصریح نمود که سوختاندن نسخه های قرآن یک عمل عمدی نبوده است.
"نتیجه تحقیقات که در صفحه انترنتی مرکز فرماندهی عساکر ایالات متحده به چاپ رسیده است نشان میدهد که یک سلسله اشتباهاتی و سؤ تفاهم های بین عساکری که در قضیه دخیل بودند، اتفاق افتاده بود. به همین دلیل تحقیقات دقیق و دراز مدت صورت گرفت و توبیخی که مناسب بود، اتخاذ شد."

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده اطمینان داد که دوسیه عسکری که در جنایات ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار دخیل بود از طرق اداری نه بلکه در محکمه نظامی فیصله خواهد شد.
آقای سپیکس گفت که با دریافت نتایج تحقیقات، گام های سازنده ای برای آموزش عساکر در مورد حساس بودن عقاید مذهبی مردم افغانستان برداشته شده است.

در همین حال، عبدالحفیط منصور، نماینده مردم کابل در ولسی جرگه افغانستان به این عقیده است که باوجود دخیل بودن دراز مدت ایالات متحده در کشور های اسلامی، عساکر آن کشور اطلاعات کافی برای احترام به عقاید مسلمانان ندارند، آقای منصور میگوید که پی آمد های این فیصله منفی خواهد بود.
"هیچ جای شکی نیست که پی آمد آن، دوام حملات انتحاری و دوام انزجار و تنفری خواهد بود که در بخشی حلقات و طبقات اجتماعی افغانستان علیه عساکر امریکایی وجود دارد. در نتیجه، عواقب کوتاه مدت و دراز مدت ناگواری برای ایالات متحده در قبال خواهد داشت."
دفتر ریاست جمهوری افغانستان، از اظهار نظر در رابطه به این موضوع خودداری کرد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG