لینک های دسترسی

Breaking News

سند امنیتی واشنگتن - کابل، ابزار کارزار انتخاباتی


مقام های ارشد امریکایی در تماس های اخیر با رهبران افغان خواستار تسریع تلاش ها به منظور امضای موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن شده اند.

جیمز دابنز، فرستادۀ ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز روز جمعه در دیدار با رهبران افغان گفت که این سند باید پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی در افغانستان به امضا برسد.

اما حکومت افغانستان باربار تکرار کرده است که در این زمینه هیچ گونه شتاب ندارد و سند یاد شده زمانی امضا خواهد شد که شرایط و منافع ملی افغانستان از سوی امریکا پذیرفته شود.

آقای دبنز ابراز نگرانی کرد که مبادا موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان افغانستان و امریکا، به موضوع مبارزات انتخاباتی مبدل شود، امری که شماری از تحلیلگران افغان نیز بر آن تاکید می کنند.

علم پایند، تحلیلگر سیاسی و استاد در پوهنتون اوهایوی ایالات متحده می گوید که اگر موضوع انتخابات ریاست جمهوری در میان نمی بود، غور و تاکید بیشتر جانب افغانستان بر این سند سود بیشتری را نصیب افغان ها می کرد، اما به گفتۀ آقای پایند ادامۀ مذاکرات در جریان رقابت های انتخاباتی آن را به آلۀ دست و ابزار سیاسی کاندیدان مبدل خواهد ساخت.

یاسین رسولی، دپلومات پیشین افغان در لندن می گوید که با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، امضای موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه حتا تحت شرایط ایالات متحده به سود افغانستان خواهد بود.

در همین حال، زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد می گوید که ممکن موافقتنامه امنیتی دو جانبه در ماه های آینده به امضا نرسد. او تعیین ضرب الاجل برای امضای این سند را، اشتباه ایالات متحده می خواند.

در عین حال، آقای خلیلزاد می گوید که برخی افغانها بر این باور اند که ایالات متحده به هیچ قیمتی از افغانستان خارج نخواهد شد، او چنین باور ها را محاسبۀ اشتباهی خوانده می گوید که افغانستان باید از تجربۀ عراق درین زمینه بیاموزد.

با این همه، به باور شماری از تحلیلگران امضا نشدن همچو سندی که به خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان منجر خواهد شد، خطر برگشت به فصل جدید جنگ های داخلی و تکرار تجربۀ سالهای ۱۹۹۰ را در افغانستان زنده خواهد ساخت.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG