لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغانستان و پاکستان در دشمنی اعلام ناشده قرار دارند


رئیس جمهور افغانستان می گوید که عملیات نظامی به بیجاشدن شبکه های دهشت افگن در افغانستان می انجامد
رئیس جمهور افغانستان می گوید که عملیات نظامی به بیجاشدن شبکه های دهشت افگن در افغانستان می انجامد

رئیس جمهور افغانستان می گوید که کابل و اسلام آباد "متاسفانه در یک دشمنی اعلام ناشده" قرار داشته و این وضعیت باید پایان یابد.

محمد اشرف غنی که قبل از عزیمت به ایالات متحده در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد همچنین افزود که مقامات بلندرتبۀ پاکستانی نیز "با این تعریف مخالف نیستند."

آقای غنی افزود که پس از پایان وضعیت کنونی در روابط میان دو کشور، کابل و اسلام آباد می توانند وارد مرحله همکاری های سازندۀ شوند که زمان گیر خواهد بود.

رئیس جمهور به خبرنگاران خارجی گفت که افغانستان "تحت تاثیر هیچ کشوری قرار نداشته و نخواهد داشت و افغانستان آگاهانه می خواهد یک بستر مناسب همکاری ها را برای تامین ثبات و رفاه منطقه یی مساعد سازد."

آقای غنی گفت که خواهان حمایت ایالات متحده برای کسب اطمینان از امنیت منطقه یی و جهانی می باشد ولی در رابطه با رقم سربازان امریکایی در افغانستان چیزی نگفت.

رئیس جمهور افغانستان مسئلۀ تعداد سربازان امریکایی در افغانستان را یک موضوع نهایت مغلق داخلی ایالات متحده عنوان کرده گفت "ما نمی خواهیم به آن دخیل شویم. ما در بارۀ اوضاع معلومات خواهیم داد. اینکه چه می کنیم."

آقای غنی اضافه کرد "موثریت کار های را که ما انجام داده ایم به آنان پیشکش کرده و بعد خواهیم گذاشت تا خود به تصمیمی برسند که پاسخگوی نیازمندی های ما، منطقه، جهان و امنیت داخلی ایالات متحده باشد."

این در حالیست که به گفتۀ یک مقام نظامی اروپایی که نخواست نامش افشا شود، آقای غنی پیش از رفتن به امریکا خاطر نشان کرده که خواهان حفظ ۱۰ هزار سرباز امریکایی تا ده سال آینده در افغانستان می باشد.

عملیات نظامی پاکستان

خبرنامۀ ارگ حاکیست که رئیس جمهور عملیات جاری در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان را عامل تغییر محل جنگجویان در امتداد مرز میان دو کشور می داند.

رئیس جمهور غنی گفت که عملیات نظامی پاکستان در مناطق وزیرستان شمالی و خیبرپشتونخواه "شبکه های بزرگ دهشت افگنی را به خاک ما می راند."

به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان این عملیات شبکه های آنان را از بین نبرده و "آن شکبه ها در تلاش جستجوی مراکز دیگر خواهند بود. من این امر را یک خلا تلقی می کنم."

این در حالیست که اردوی پاکستان ۸۰ شورشی را در امتداد سرحد افغانستان با آن کشور کشته و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر را مجروح کرده است.

یک مقام اردوی پاکستان که نخواست نامش افشا شود گفت که در عملیات دو روزه در وادی تیرۀ خیبرپشتونخواه، هفت سرباز پاکستانی نیز کشته شده است.

با توجه به تنش های موجود میان روابط کابل و واشنگتن به ویژه در سه سال اخیر حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، آقای غنی به تعهدات قاطع در خصوص حمایت نظامی امریکا در جنگ افغانستان علیه طالبان و سایر گروه های شورشی به شمول وابستگان گروه دولت اسلامی نیاز دارد.

انتظار امریکا از آقای غنی

کارشناسان به این باور اند که آقای غنی باید ثابت سازد که راهکار و مفکورۀ متفاوت از آقای کرزی در قبال ایالات متحده امریکا دارد.

دانا روراباکر، عضو کانگرس امریکا می گوید که واشنگتن می باید دیروز افغانستان را فراموش کرده و یک صفحۀ جدید روابط را با افغانستان بگشاید.

آقای روراباکر، رئیس جمهور غنی را "یک روز جدید برای افغانستان" می خواند و اضافه می کند که ایالات متحده "باید به اینگونه عمل کند که اشتاباهات و فساد اداری را که در دورۀ حامد کرزی وجود داشت، فراموش کند و بر بنای تعهدات مشترکِ عمل کند که هدف آن ایجاد یک افغانستان به مثابۀ کشوری است تا در آن مردم خوب - بدون خوف و هراس از دهشت افگنی یا قربانی دهشت افگنی شدن زندگی کنند."

آقای روراباکر گفت "نیاز داریم از رئیس جمهور غنی بشنویم که افغانستان در صفحۀ تازۀ قرار گرفته و اشتباهات و ضعف که در زمان آقای کرزی به مشاهده رسیده بود با یک ائتلاف جدید تعویض شده است."

روزنامۀ پالیسی خارجی امریکا در آستانۀ سفر آقای غنی به واشنگتن نگاشته است که انتظار می رود "پیام رئیس جمهور غنی در نخستین سفرش به واشنگتن پس از احراز پست ریاست جمهوری به حکومت بارک اوباما این باشد که من حامد کرزی نیستم."

آقای غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ دولت افغانستان صبح روز یکشنبه به وقت واشنگتن به ایالات متحده می رسند و انتظار می رود رئیس جمهور اوباما تصمیمش در مورد ادامۀ حضور سربازان امریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۶ پس از ملاقات با رئیس جمهور غنی اعلام کند.

در تهیه این مطلب آژانس اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG