لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری دومین نشست امنیتی افغانستان و امریکا


زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان
زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان
دومین نشست کمیسیون دوجانبه افغانستان و ایالت متحده امریکا به منظور بازنگری روند تطبیق موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک، کاستی ها و موانع فرا راه آن در کابل برگزار شد.

در این نشست، دپلومات های افغانستان و ایالات متحده امریکا در مورد جزئیات موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک میان کابل و واشنگتن صحبت کردند که موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه نیز بخشی از آن است.

زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان نهایی کردن موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه و دفاعی را با ایالات متحده از اولویت ها برشمرد که به گفتۀ وی برای ثبات و امنیت پایدار در افغانستان و منطقه بسیار مهم است.

به همین ترتیب آقای ویلیام برنز، رئیس تیم مذاکره کننده ایالات متحده امریکا گفت که پس از امضای موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک و نخستین جلسه کمیسیون دو جانبه در واشنگتن در طی یک سال گذشته , پیشرفت های زیاد و مهمی صورت گرفته است.

آقای برنز روند انتقال سیاسی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان را از دستآورد های عمده برشمرد. او برگزاری انتخابات شفاف و معتبر را در افغانستان یک ضرورت مبرم دانسته گفت که ایالات متحده از کدام کاندید مشخص نه بلکه از روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پشتیبانی خواهد کرد.

هرچند تا هنوز جزئیات بیشتر موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن نشر نشده است، اما طوریکه حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان گفت، ایالات متحده امریکا خواستار داشتن ۹ پایگاه نظامی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ می باشد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG