لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات ماداا در کابل جریان دارد


مقام های افغان و امریکایی گفت و شنودها در باره موافقتنامه امنیتی دو جانبه را از سرگرفتند اما جزئیات آن مشخص نیست.

جانان موسی زی، سخنگوی وزرات خارجه افغانستان گفته است مذاکرات موافقتنامه امنیتی دوجانبه افغانستان و امریکا (ماداا) در کابل آغاز شده است. مقام های افغان نوعیت این مذاکرات را غیررسمی خوانده اند و از ارائه جزئیات در باره آن، ابا ورزیده اند.

آقای موسی زی به روز یکشنبه گفت " در هفته گذشته دو دور مذاکرات بین هیات جدید و تازه توظیف شده انجام شد و بعد از ظهر امروز هم جلسه (هیات) ادامه دارد."

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در ماه جون مذاکرات ماداا را به رسم اعتراض به چگونگی گشایش دفتر طالبان در قطر، توقف داد.

ماه گذشته آقای کرزی رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی و اشرف غنی احمدزی، رئیس کمیسیون انتقال را مؤظف ساخت تا این مذاکرات را از سرگیرند. از جانب امریکا، مذاکرات ماداا را جیمز کننگهام، سفیر امریکا در افغانستان و جوزف دانفورد، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان رهبری می کنند.

جدول زمانی

اگر چه مقام های امریکایی تاکید ورزیده اند که مذاکرات ماداا باید تا پایان ماه اکتوبر سال روان تکمیل گردد، مقام های افغان گفته اند کابل در این مورد از جدول زمانی مشخصی پیروی نمی کند.

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفته است که متن ماداا باید از طریق لویه جرگه تصویب شود اما شماری از نمایندگان در شورای ملی و مخالفین سیاسی آقای کرزی با برگزاری لویه جرگه، مخالفت نشان داده اند.

مهمترین بحث های که در مورد ماداا در رسانه ها درز کرده است مصؤنیت عدلی و جزایی نیروهای امریکایی در افغانستان، دفاع امریکا از افغانستان در صورت تجاوز یک کشور دیگر بر افغانستان و تجهیز و تمویل بلند مدت نیروهای امنیتی افغان بوده است.

رئیس جمهور کرزی در گذشته گفته بود در صورتی که امریکا برای صلح و ثبات در افغانستان ضمانت بدهد، به نیروهای امریکایی مصؤنیت توقع شده داده خواهد شد.

ماداا حضور و چگونگی فعالیت های نیروهای امریکایی در افغانستان را باید مشخص سازد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG