لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها به تبادله یک نظامی امریکایی با آزادی پنج طالب


آزادی خوردضابط امریکایی به میانجیگری مقام های قطری، امکان پذیر شد و در بدل آن امریکا پنج تن از طالبان محبوس در گوانتانامو را آزاد کرد.

بویی بُرگدال، خورد ضابط اردوی امریکا که برای تقریباً پنج سال در اسارت طالبان بود اکنون در حفاظت ایالات متحده است. بر اساس گزارش ها، ایالات متحده در مقابل، پنج زندانی طالب را از زندان گوانتانامو به قطر تسلیم می دهد.

مقام های امریکایی می گویند که آزادی خورد ضابط امریکایی به دنبال ماه ها مذاکرات غیر مستقیم ایالات متحده و طالبان با قطر صورت گرفت که منحیث میانجی عمل می کرد.

چک هیگل، وزیر دفاع امریکا که غرض بازدید از سربازان امریکایی به کابل رفته بود در پایگاه هوایی بگرام گفت که برای جلوگیری از نفوذ این خبر، این تبادله را مخفی نگهداشته بودند و حتی رئیس جمهور افغانستان نیز از این موضوع آگاه نبود.

آقای هگل گفت "بعد از آنکه بُرگدال به نیرو های خاص امریکا تسلیم داده شد، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را در جریان قرار داد."

گفته می شود از تاریخ ۳۰ جون سال ۲۰۰۹ تا به حال این خورد ضابط امریکایی نزد شبکه حقانی نگهداری می شد.

قطر، میانجی مذاکرات

خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه خود گفت که نمی خواهد جزئیات مساعی برای رهایی این سرباز امریکایی را بیان دارد

اما خالد العطیه اضافه کرد "زمانیکه قطری ها نقش میانجی را دارند این کار را مطابق به مشی خارجی قطر انجام می دهند که به اساس احساسات بشر خواهانه می باشد. با اعتمادی که قطر در جوامع دارد، میانجیگری با دو جانب درگیر برای شان سهل می باشد."

وزیر دفاع امریکا گفت "بعد از آنکه بُرگدال به نیروهای خاص امریکا تسلیم داده شد، وزیر خارجه ایالات متحده، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را در جریان قرار داد."
وزیر دفاع امریکا گفت "بعد از آنکه بُرگدال به نیروهای خاص امریکا تسلیم داده شد، وزیر خارجه ایالات متحده، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را در جریان قرار داد."
در ازای تبادله سرباز امریکایی، ایالات متحده پنج زندانی طالب را که سال های متمادی در زندان گوانتانامو در کیوبا تحت توقیف قرار داشتند به مقام های قطری تسلیم داد.

این افراد، عبدالحق وثیق، معین پیشین وزارت استخبارات طالبان، ملا نور الله نوری، یک قوماندان ارشد طالبان در مزار شریف، خیرالله خیرخواه، وزیر پیشین داخله طالبان که ارتباط نزدیک با ملا عمر رهبر طالبان و اسامه بن لادن رهبر القاعده داشت، محمد نبی، قوماندان امنیت قلات در زمان حکومت طالبان و محمد فضل می باشند.

واکنش افغانستان و ناظرین حقوق بشری

ناظرین حقوق بشر می گویند محمد فضل باید بخاطر جنایات جنگی و کشتار شیعه ها بین سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ محاکمه شود.

وزارت خارجه افغانستان طی یک یادداشت رسمی که به سفارت امریکا ارسال نموده است از تسلیم دهی محبوسین افغان به حکومت قطر انتقاد کرده می گوید.

طبق یادداشت رسمی وزارت خارجه افغانستان "اگر این اتباع افغانستان به رضا و رغبت خودشان توسط دولت ایالات متحده امریکا با حفظ آزادی کامل شان، به قطرمنتقل گردیده باشند، در این صورت حکومت افغانستان از این اقدام استقبال می کند اما اگر امریکا، به منظور سلب یا محدود شدن آزادی محبوسین را به حکومت قطر تسلیم نموده باشد، این امر در مخالفت صریح با موازین پذیرفته شده حقوق بین المللی بوده و حکومت افغانستان با اظهار احتجاج شدید، خواهان آزادی بلاقید و شرط اتباع خود می باشد."

در همین حال، بویی بُرگدال، روز یکشنبه به یک شفاخانه نظامی امریکا در آلمان منتقل شد تا وضعیت صحی اش بعد از پنج سال در قید بودن نزد طالبان، تحت بررسی قرار گیرد.

در تهیه این گزارش ها از مطالب خبرگزاری اسوشتدپرس و رویترز استفاده شده است.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG