لینک های دسترسی

Breaking News

اهمیت حفظ قابلیت های ضد دهشت افگنی امریکا در افغانستان


سربازان امریکایی در افغانستان
سربازان امریکایی در افغانستان

قصر سفید میگوید حفظ قابلیت های ضد دهشت افگنی در داخل افغانستان، هم به دلیل تاثیر آن در ثبات یک دولت مرکزی در افغانستان، و هم تاثیری که بر منافع امنیت ملی ایالات متحده دارد، مهم است.

پیچیدگی و وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان به ویژه تصرف شهر کندز توسط طالبان و نبرد نیروهای افغان برای بازپسگیری آن، ناتو و ایالات متحدۀ امریکا را به بازنگری پالیسی، نوعیت ماموریت و حضور آنان در افغانستان واداشته است.

جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با سوالی در مورد تعداد قوای که در افغانستان باقی خواهد ماند و تصمیم گیری رئیس جمهور اوباما در مورد، مواجه شد.

آقای ارنست پاسخی برای زمان اتخاذ فیصله رئیس جمهور اوباما در این مورد نداشت اما خاطر نشان کرد که حکومت ائتلافی افغانستان کارا بوده و توافقنامه امنیتی دو جانبه بین کابل و واشنگتن، نتایج رضائیت بخش داشته است.

سخنگوی قصر سفید گفت اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به طوری موثری توانسته اند از نیرو های نظامی افغانستان حمایت کنند تا آنها بتوانند مسئولیت های خود را برای امنیت کشور خود ادا کنند. اما او تاکید کرد که هنوز هم افغانستان با تهدید تندروان مواجه است و این خطریست که امریکا آنرا جدی می شمرد.

گزینه ها برای ماموریت آینده

سرمنشی ناتو می گوید که آن پیمان هم اکنون در حال بررسی وضعیت افغانستان به شمول امنیت و توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز ضرروت حضور سربازان خارجی در افغانستان است.

در عین حال، جان کمبل فرمانده نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان چندین گزینه را در مورد آیندۀ ماموریت امریکا در افغانستان به رئیس جمهور اوباما پیشکش کرده است.

روزنامۀ واشنگتن پست چند هفته قبل از قول مقام های عالیرتبۀ حکومت ایالات متحده نوشته بود که رئیس جمهور اوباما به گونۀ جدی سرگرم بررسی پلانی است که بر اساس آن ۵۰۰۰ سرباز امریکایی فراتر از سال ۲۰۱۶ نیز در افغانستان حضور خواهد شد.

جان مک کین سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیتۀ خدمات دفاعی مجلس سنای کانگرس ایالات متحده نیز از پیامد ناگوار خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان هشدار داده و گفته بود که امریکا باید در افغانستان پایگاه دایمی داشته باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در اواخر ماه می سال قبل میلادی گفت که حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی تا دو سال دیگر در افغانستان باقی می ماند و همه نظامیان امریکایی در پایان سال ۲۰۱۶ افغانستان را ترک خواهند کرد.

آقای اوباما همچنین گفته بود که تداوم حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مشروط به امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه بین کابل و واشنگتن است - توافقنامه ای که در روز دوم کاری رئیس جمهور غنی میان نمایندگان دو کشور امضا شد.

این توافقنامه حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ قانونمند می سازد و به اساس آن ایالات متحده باید نیروهای امنیتی افغان را تا سال ۲۰۲۴ تمویل و تجهیز کرده و آنان را آموزش دهد.

توافقنامه بر ادامه عملیات ضد دهشت افگنی توسط نیروهای امریکایی در افغانستان تا پایان میعاد توافقنامه - سال ۲۰۲۴- تاکید دارد؛ ماموریتی که مستلزم حضور نظامیان امریکایی در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG