لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا نیروهای نظامی خود را از نایجر اخراج می‌کند


مقامات امریکایی می‌گویند که ایالات متحده روز جمعه ۱۹ اپریل (۳۱ حمل) موافقت کرد که بیش از یک هزار سرباز خود را از نایجر خارج کند و موقعیت پایگاه اصلی طیاره‌های بدون سرنشین خود در افریقا را از این کشور، تغییر دهد.

این مقامات به شرط فاش نشدن نامشان به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که کرت کمبل، معاون وزیر خارجهٔ ایالات متحده در دیدار با علی مهامن لمین زین، صدراعظم حکومت نظامی نایجر این درخواست را پذیرفته است.

مقامات گفتند که آنها توافق کردند تا یک هیات امریکایی ظرف چند روز به نیامی، پایتخت نایجر سفر کند تا خروج منظم این نیروها را ترتیب دهد. تلویزیون دولتی نایجر نیز اعلام کرده که هیات امریکایی هفتهٔ آینده به این کشور سفر خواهد کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده تاکنون اعلامیه علنی صادر نکرده و مقامات گفتند که هنوز جدول زمانی برای خروج نیروها تعیین نشده است.

نایجر برای مدت‌ها یکی از محورهای استراتیژیک ایالات متحده و فرانسه برای مبارزه با تندروان اسلام‌گرا در غرب افریقا بود. ایالات متحده پایگاهی در شهر بیابانی آگادز با هزینه ۱۰۰ میلیون دالر برای پرواز طیاره‌های بدون سرنشین ساخته است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا در ماه مارچ ۲۰۲۳ بالاترین مقام امریکایی بود که به نایجر سفر کرد و تعهد به حمایت اقتصادی از این کشور فقیر و محمد بازوم، رییس جمهور منتخب نایجر کرد.

اما نظامیان نایجر به تاریخ ۲۶ جولای از طریق یک کودتای نظامی اداره کشور را بدست گرفتند و محمد بازوم را که طرفدار غرب بود، برکنار کردند.

نظامیان نایجر اندکی پس از کودتای نظامی در آخر ماه جولای سال گذشته خواهان خروج نیروهای فرانسه از کشور شدند و در ۲۲ دسمبر آخرین سرباز فرانسوی آن کشور را ترک کرد. شمار نیروهای فرانسوی مستقر در نایجر تقریباً به ۱۴۰۰ نیرو می‌رسید.

اما برخلاف خشم خود نسبت به فرانسه، حکومت نظامی در ابتدا به حفظ روابط دفاعی دیرینه خود با ایالات متحده رضایت نشان داد. اما ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده همواره بر بازگشت حکومت غیرنظامی و آزادی محمد بازوم اصرار کرده است.

خروج نیروهای امریکایی از نایجر عملاً یک دستاورد جدید منطقه‌ای برای روسیه است، چون مسکو تمرکز خود را بر افریقا و حمایت از رژیم‌های نظامی در کشورهای همسایه‌ نایجر مانند مالی و بورکینافاسو را افزایش داده است.

رسانه های دولتی نایجر گفته اند که پس از گفتگو میان جنرال عبدالرحمان تیانی، حاکم نظامی نایجر و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مربیان نظامی روسیه در ماه جاری با سیستم دفاع هوایی و سایر تجهیزات وارد نایجر شدند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبر گزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG