لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به افغانستان ۸۹ میلیارد دلار کمک کرده است


US Aid to Afghanistan
US Aid to Afghanistan
یک اداره حکومت فدرال امریکا گزارش داده است که در ده سال گذشته دولت امریکا حدود ۸۹ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است. گفته می شود امریکا بیشتر از هر کشور دیگر، به افغانستان کمک کرده است. بر اساس این آمار میزان کمک های امریکا ۳۰۰ دالر بر هر یکی از شهروندان ۲۹ میلیونی افغانستان است.

اضافه بر امریکا، دیگر کشورها و سازمانهای کمک کننده هم در یک دهه گذشته به افغانستان میلیاردها دالر کمک کرده است.

بعد از جنگ جهانی دوم به اساس مارشال پلان، آلمان بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۲ در مجموع ۲۹،۳ ملیارد دالر کمک مالی را از امریکا دریافت داشته بود و میزان مساعدت به جاپان بین این سالها ۱۵،۲ ملیارد دالر بود که بیشتر این پولها غرض احیای نهاد های اقتصادی چون فابریکه ها، اعمار شاهراه ها و زیر بنا ها به مصرف رسید و موثریت آن با عدم موجودیت فساد، به اسرع وقت مشهود شد.

اما در افغانستان باوجود مساعدت های بیشمار تمام جامعه جهانی، هنوز هم آن کشور در جمع فقیر ترین کشور های جهان محسوب می شود.

مفتش خاص
برای رسیدگی به این موضوع کانگرس ایالات متحده دفتر مفتش خاص برای بازسازی افغانستان یا SIGAR را ایجاد نمود تا در مورد نحوه مصرف این کمک ها که برای ساختن نیرو های امنیتی ملی افغانستان، ارتقاﺀ حکومت داری خوب، انجام کمک های انکشافی و مشارکت در مبارزه بر ضد مواد مخدر و فساد اختصاص داده شده است، تحقیق نماید.

جان سپوکو، مفتش خاص گفته است که حکومت افغانستان باید هر چه سریع تر، از مبارزه با فساد و پیشرفت ها در این راه به کانگرس و مردم امریکا توضیحات بدهد.
آقای سپوکو می گوید که در حال حاضر حکومت افغانستان ظرفیت و توانایی مصرف بودجه پیش بینی شده جامعه بین المللی را ندارد.

سیف الدین سیحون، استاد فاکولته اقتصاد در پوهنتون کابل می گوید که افغانستان توانایی مصرف بودجه انکشافی سه میلیارد دالری را ندارد.

آقای سیحون می گویدچون سیستم مکافات در نهادهای دولتی کمتر از نهادهای غیردولتی است، بیشتر افراد توانمند بیرون از حکومت کار می کنند.

در عین حال، مفتش خاص برای بازسازی افغانستان می گوید که حدود سی میلیارد دالر کمک های امریکا به افغانستان تا حال به مصرف نرسیده است. او می گوید که در باره عوامل به مصرف نرسیدن این کمک ها، تحقیق می کند.


مؤثریت برنامه ها و پروژه های انکشافی مشکل دیگری است که گفته می شود در ده سال گذشته در افغانستان مشهود بوده است. به باور کارشناسان این کار بیشتر به دلیل نبود همآهنگی میان نهادهای دولتی و غیردولتی، بوده است.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG