لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: بیانات کریم خرم 'بی اساس' است


سفیر امریکا بیانات رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان را در باره تفویض حکومت برخی از ولایات افغانستان به طالبان را "بی اساس" خوانده است.

سفارت ایالات متحده از قول جیمز کاننگهم در یک خبرنامه نگاشته است که، امریکا دوشادوش متحدین افغان اش برای یک افغانستان مرفه و با ثبات قربانی داده است.

به اساس خبرنامۀ سفارت امریکا، کریم خرم، رئیس دفتر آقای کرزی در یک مصاحبه اش با یک شبکۀ تلویزیونی خصوصی در افغانستان گفته بود که ایالات متحده می خواهد عدۀ ولایات افغانستان را به طالبان واگذار کند که این خود منجر به تقسیم افغانستان خواهد شد.
سفیر ایالات متحده در اعلامیه، بر اهمیت برگزاری انتخابات و از سرگیری گفت و شنود ها روی توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی پافشاری کرده است.

به سلسلۀ افزایش اختلاف نظر ها میان کابل و واشنگتن، یک مناقشۀ تازه روی روند گمرکی، جریان انتقال تجهیزات نظامی امریکا را در افغانستان به تعلیق انداخت است.

مناقشۀ گمرکات

روزنامه واشنگتن پست گزارش می دهد حکومت افغانستان قوای نظامی ایالات متحده را به خاطر عدم طی مراحل گمرکی، ۷۰ میلیون دالر جریمه کرده است.

اما نجیب منلی، مشاور وزارت مالیه افغانستان تاکید می کند که قضیۀ دریافت محصولی گمرکات از نیروهای امریکایی و ناتو ارتباطی به امضای قرداد امنیتی و مباحثات مرتبط به آن ندارد.

حکومت افغانستان می گوید که کانتینر های تجهیزات امریکا هنگام خروج از افغانستان باید از طریق گمرکات بررسی شود، و در صورتی که چنین کار صورت نگیرد، افغانستان باید قوانین گمرکات را تطبیق کرده، قوای ائتلاف را جریمه کند.

اما ایالات متحده می گوید که قراردادی های امریکا از پرداخت مالیه و طی مراحل کردن روند گمرکی مستثنا می باشند.

مشاور وزارت مالیه افغانستان می گوید نیرو های امریکایی اسناد ۷۰ هزار کانتینر وارد شده به افغانستان را طی مراحل نکرده و همین سهل انگاری اداری منجر به وضع جریمه بالای آنها شد.

مفتش ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان ماه گذشته به کانگرس هشدار داد که وزارت خانه های افغانستان در صدد دریافت تقریبا یک میلیارد دالر مالیات بر تشبثات و وضع جریمه بر قراردادی های ایالات متحده می باشند.
XS
SM
MD
LG