لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز تحقیقات اردوی امریکا در مورد قتل یک زندانی طالب


.
.

یک مقام ارشد اردوی ایالات متحده به روز پنجشبه به صدای امریکا گفت که اردوی این کشور تحقیقات جنایی را در مورد اعتراف یک سرباز امریکایی در یکی از تلویزیونهای امریکا، مبنی بر کشتن یک زندانی طالب آغاز کرده است.

جگړن مه تیو گولیستین در یک مصاحبۀ تلویزیونی به کشتن یک زندانی طالب اعتراف کرده بود.

یک مقام ارشد اردوی امریکا بدون ذکر نامش به صدای امریکا گفت که تحقیقات در این مورد، نخست در اوایل ماه جاری توسط روزنامه واشنگتن پُست گزارش شده بود.

این افسر نظامی در ماه اکتوبر در صحبت با شکبۀ تلویزیونی فاکس نیوز گفته بود که بم ساز مظنون طالبان را در سال ٢٠١٠ در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند کشته بود.

گولیستین ابتدا به کشتن یک زندانی طالب که به ساختن بم متهم بود و دو سرباز امریکایی تحت قومانده او را کشته بود زمانی اعتراف کرد که وی برای دریافت یک وظیفه در اداره استخبارات مرکزی یا سی آی ای در سال ٢٠١١ معاینات پولی گراف میداد.

به اساس گزارش واشنگتن پُست گولیستین گفته بود یک متفنذ قومی به وی گفت اگر امریکایی ها زندانی مقتول را رها کند متنفذ قومی و خانواده اش را خواهد کشت.

یک مقام امریکایی میگوید که سی آی ای اردو را از این بیان آگاه ساخت و اردو نیز یک هئیت اداری را برای تحقیقات در این قضیه موظف ساخت.

این بررسی اداری در سال ٢٠١۴ بدون یافتن شواهد که گولیستین به اساس آن متهم شناخته شود به پایان رسید؛ هیچ یک از سربازان همراهش داستان این کشتار را تائید نکرد و مقامات اردو نیز برای تائید این موضوع در جریان اعتراف سی آی ای در اتاق حضور نداشتند.

ولی جان مکیو، یک مقام ارشد اردوی امریکا تصمیم گرفت که مدال ستاره نقره یی گولسیتن را که سومین مدال نظامی امریکا در جنگ شمرده میشود و گلستین آن را در افغانستان بدست اورده بود، لغو کند.

یک مقام اردوی امریکا میگوید که بررسی اداری و قضیه جنایی اردو از هم فرق دارد و اضافه کرد که اعتراف ماه اوکتوبر، در مورد این قضیه شواهد تازه ای را مهیا ساخته است.

گولیستین به روز پنجشنبه با ارسال یک ایمیل به روزنامه واشنگتن پُست گفته است که وزارت دفاع و اردوی امریکا "در طول پنج سال گذشته بدون داشتن کدام علت واضح مرا به گونه وحشیانه ای مورد پیگرد قرار داده اند."

یک مقام ارشد اردو میگوید در حال حاضر یک شکایت که در مورد معامله اردو با این قضیه نزد مفتش عمومی وزارت دفاع امریکا ثبت گردیده بود، وجود دارد و تا زمانیکه این شکایت رفع نشده باشد نمیتوان نتایج این قضیه را نشر کرد.

XS
SM
MD
LG