لینک های دسترسی

Breaking News

بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'


بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'
بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'

با آنکه ده سال از حادثۀ یازدهم سپتمبر میگذرد، روزی که تلویزیون های جهان، برخورد دو طیاره را در بلند منزل های نیویارک و حومۀ واشنگتن به تصویر کشیدند، اما هنوز هم حرف های زیادی در اذهان مردمان جهان میگذرد که چه کسی در عقب آن عمل دهشت افگنانه بوده است. در افکار بعضی ها این سوال خطور میکند که آیا شبکۀ القاعده در حملۀ یازدهم سپتمبر دست داشته است یا خیر.

ایالات متحده و اکثر حکومات جهان، از مدت ها به این سو شبکۀ القاعده را به خاطر حادثه یازدهم سپتمبر سال 2001 ملامت مینمایند. حتی اسامه بن لادن، رهبر شبکۀ القاعده، نیز مسؤولیت حملات آن روز را به عهده گرفته بود.

اما در جریان دهه ای که گذشت، بعضی ها علیه این توضیحات استدلال هایی دارند. در حقیقت، اگر شما "11-9" را در انترنت نوشته نموده و بخواهید درباره آن معلومات به دست بیاورید، پنج بهترین موضوعی که در راس معلومات خواسته شده از انترنت به دست می آید، همانا 'توطئه یازدهم سپتمبر' میباشد. بعضی از این توطیه ها فاصله ها دورتر رفته و خود ایالات متحده را در حمله بالای خودش متهم میکند و یا هم فکر میکنند که اسرائیلی ها به خاطر بدنام ساختن مسلمانان این عمل را انجام داده اند.

در سال ۲۰۰۸ تحقیق کنندگان ذریعۀ برنامۀ شیوه های پالیسی بین المللی، با ساکنین ۲۱ کشور جهان صحبت نموده و پرسیدند که به فکر آنها چه کسی میتواند در عقب حملات یازدهم سپتمبر دست داشته باشد.

بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'
بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'

ستیفن کل، رئیس پیپا یا برنامۀ شیوه های بین المللی پالیسی میگوید، نتایج بررسی متعجب کننده بود.

او گفت "حدود نیمی از کسانیکه با آنها صحبت صورت گرفت، اکثریت آنها به این نظر بودند که القاعده در این حملات دست داشته است. حتی در کشور های مانند متحدین ناتو، اکثریتی که آنقدر زیاد هم نبود و بیشتر از دو سوم حصۀ آنها نمیشد. با این حساب با آنچه ما واقعاً رو برو هستیم، فقدان اجماع عامه و توافق نظر در سراسر جهان است."

کَل میگوید بعدا از آن، تحقیق کنندگان نتایج بررسی را با نظریات و مفکوره های ساکنین ایالات متحده یکجا کردند. آنانی که بیشتر مفکورۀ منفی داشتند کمتر به این عقیده تمایل داشتند که القاعده، حملات یازدهم سپتمبر را انجام داده باشند.

گرامی بانرمن، عضو سابق کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده میگوید، وی به این عقیده است که یافته های این مطالعه به صورت فوری بعد از یازدهم سپتمبر متفاوت بوده است.

او "فکر میکنم در اوایل تمام جهان از ما حمایت کردند. فکر میکنم همه گان امریکایی بودند. هر یکی طرفدار ما بود. مردمانی که به صورت عادی دوستان صمیمی ما میگفتند، با شما هستیم. میدانیم بالای شما چه گذشته است."

بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'
بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'

اما او میگوید ایالات متحده زمانی حسن نیت و رغبت هم قطارانش را از دست داد که در جنگ عراق داخل شد، کشوری که اکثریت جهان معتقد اند، در حملات یازدهم سپتمبر دخالتی نداشته است.

بعد از جنگ ایالات متحده با عراق، مفکورۀ منفی علیه ایالات متحده در کشور های اسلامی به سرعت افزایش یافت. در سال ۲۰۰۸، اکثریت مردم در شرق میانه به این نظر رای دادند که القاعده در حملات یازدهم سپتمبر دخالتی نداشته و یا هم که آنها نمیدانند چه کسی در عقب حملات بر بلند منزل های نیویارک بوده است.

یک بررسی مقام مرکز تحقیقاتی "پیو" که شامل مسلمانان، غربی ها، عیسویان، یهودیان، اسلام گرایان، بینادگرایان در بارۀ یازدهم سپتمبر، میشود در سال روان دریافت که اکثریت مسلمانان به این نظریه رای داده اند که تا هنوز هم باور ندارند که اعراب مسئول حملات سال ۲۰۰۱ بر ایالات متحده بوده باشند.

اشتیاق احمد یک کارشناس پاکستانی در امور روابط بین المللی میباشد. او میگوید مفکورۀ منفی در قبال ایالات متحده در جهان اسلام، تنها به خاطر پالیسی های خارجی ایالات متحده نبوده است.

بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'
بررسی عوامل 'توطئه یازدهم سپتمبر'

احمد میگوید، رجال حاکم مخصوصاً در پاکستان، با کم رنگ جلوه دادن حمایت ایالات متحده و ملامت نمودن غرب و امریکا، همانا مفکوره های منفی را تشویق و ترغیب نموده اند تا باشد که روی ناکامی های مسایل داخلی خود شان پرده افگنده باشند.

وی گفت "اساساً، علیه زمامداران آنکشور ها قهر مردم برانگیخته شده است و آنان راه های را جستجو مینمایند تا قهر مردم را به سوی ابر قدرت های دیگری مانند ایالات متحده منحرف سازند. شبیه این مطلب در کشور های مانند، مصر، عربستان سعودی، خلیج و پاکستان رخ میدهد. به همین لحاظ این توطئه در اذهان مردم جا داده میشود، حتی با آنکه ده سال از حادثۀ حمله بر ایالات متحده میگذرد، هنوز هم آن ملاحظات دور نشده اند، بلکه در بعضی موارد شدت هم یافته اند."

اما اشتیاق احمد میگوید، شاید ضرورت باشد تا حالات را انکشاف داده و بهتر سازیم. او میگوید شاید خروج قوای ایالات متحده از افغانستان و کاهش حضور آنکشور در حوزۀ مناطق اسلامی، در ترکیب افزایش تجارت و حمایت و کمک ایالات متحده، میتواند آغازی باشد برای تغییر رفتار و سلوک آنکشور ها علیه ایالات متحده – و ممکن که تیوری های توطئه آمیز نامانوس یازدهم سپتمبر خاموش گردد.

XS
SM
MD
LG