لینک های دسترسی

Breaking News

خاموشی حکومت در قبال حضور داعش در افغانستان


جان کمپل می گوید برخی طالبان از گروه دولت اسلامی آسیب پذیر اند
جان کمپل می گوید برخی طالبان از گروه دولت اسلامی آسیب پذیر اند

همزمان با نشر گزارش ها از حضور عناصر گروه دولت اسلامی در برخی از نقاط افغانستان، تحلیلگران نظامی و سیاسی در این مورد ابراز نگرانی می کنند و خواهان وضاحت در مورد از دولت افغانستان شده اند.

تحلیل گران افغان می گویند در حالیکه گزارش های متعددی از حضور گروه دولت اسلامی در افغانستان به نشر رسیده، خاموشی دولت و نهاد های امنیتی در این مورد بالای روحیه مردم تاثیر منفی به جا گذاشته و مردم را نگران کرده است.

جنرال عتیق الله امر خیل تحلیل گر نظامی می گوید"دولت افغانستان باید خاموش نباشد، مردم را در جریان بگذارد، حتی خود رئیس جمهور، رئیس اجرائیه باید در تلویزیون ها ظاهر شده و به مردم اطمینان دهند، چرا خاموش اند؟"

این در حالیست که فرمانده عمومی نیروهای "عملیات قاطع" در افغانستان نیز از سربازگیری گروه داعش در افغانستان و پاکستان سخن رانده است.

جان کمپل در صحبت با آرمی تایمز می گوید گزارش های در دست دارند که نشان دهندۀ شبنامه ها بوده و گروه دولت اسلامی به هدف تقویت صفوف خود در افغانستان و پاکستان، به جلب و جذب سرباز پرداخته است.

آقای کمپل گفته است که هرچند خط و مشی طالبان و مفکورۀ آنان با گروه دولت اسلامی متفاوت است اما برخی آنان از طالبان ناراضی بوده و برخی هم سالهاست که ملاعمر رهبر طالبان را ندیده اند.

به باور فرماندۀ نیرو های عملیات قاطع در افغانستان این گونه افراد آسیب پذیر از پیام های داعش بوده و می خواهند تغیر جهت دهند.

تایید حضور داعش در ولایات افغانستان

جمال الدین بدر والی پیشین نورستان می گوید عناصر گروه دولت اسلامی "در برخی ولسوالی های هلمند، برخی ولسوالی های فراه، برخی ولسوالی های که در بدخشان موقعیت دارند مثل وردوج بعضی ولسوالی ها در ولایت زابل حضور پیدا کرده اند."

والی پیشن نورستان حضور باالفعل عناصر گروه دولت اسلامی را در نورستان و کنر رد کرده اما می گوید که احتمال شکل گرفتن این گروه در آن ولایت ها "بنابر مسایل عقیدتی" وجود دارد.

الحاج محمد یونس رسولی معاون ولایت فراه نیز در صحبت با صدای امریکا، موجودیت عناصر گروه دولت اسلامی در آن ولایت را تایید کرد و گفت یک گروه حدود هشتاد نفری از عناصر این گروه در سلسله کوه های ولایت فراه جا به جا شده اند و به سرباز گیری و جلب و جذب آنعده افراد طالبان مصروف اند که بسیار فقیر و فراری اند.

آقای رسولی اضافه می کند "در کوه تمرینات به تمرینات نظامی مشغول بوده، از مغاره های خود بیرون نمیایند. یک بیرق را هم در کوه بالا کرده اند که بیرق سیاه است و کلمه لا اله الله نوشته است"

معاون والی فراه گفت پنجابی ها، پاکستانی ها، ازبکستانی ها و چیچینی ها در میان این گروه که متشکل از دختران و پسران اند شامل هستند.

معاون والی فراه گفت به حد کافی امکانات نظامی ندارند که بتوانند این گروه را در مغاره های آن کوه ها که بسیار صعب العبور است هدف قرار دهند.

یونس رسولی گفت تا کنون این گروه با طالبانی که در فراه حضور دارند نیز درگیری نداشته و اما گفت در روز های اول طالبان با ورود این عناصر مخالفت می کردند.

آقای رسولی اضافه کرد که در این مورد گزارشات خود را به مقامات ریاست جمهوری، شورای امنیت، وزارت دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی سپرده اند.

این در حالیست که تا کنون حکومت افغانستان واکنش صریحی در قبال موجودیت عناصر گروه دولت اسلامی و نحوۀ پرداختن باآنان نداشته است.

XS
SM
MD
LG