لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال افزایش نیرو های نظامی امریکایی در افغانستان


جنرال جوزف فوتل فرماندۀ قوماندانی مرکزی نیرو های امریکایی
جنرال جوزف فوتل فرماندۀ قوماندانی مرکزی نیرو های امریکایی

برای درهم شکستن بن بست موجود در افغانستان به نیرو های بیشتر نظامی امریکا نیاز است.

جنرال جوزف فوتل فرمانده قوماندانی مرکزی نیرو های ایالات متحده با بیان این مطلب گفت که با این کار روند مشوره دهی و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان موثر تر خواهد شد.

آقای فوتل احتمال افزایش قوای امریکایی در افغانستان را تایید کرده گفت "پاسخ سوال مثبت است، بلی ما روی انکشاف یک ستراتیژی کار می کنیم و در آن رابطه اکنون من و جنرال نیکولسن با وزیر و وزارت دفاع بحث می کنیم. هر دوی ما تلاش داریم تا بهترین مشوره دهی و سفارشات مان را به وزیر دفاع ارایه داریم و منتظر پیشرفت در این عرصه استیم."

آقای فوتل به این باور است که دخالت نیرو های بیشتر نظامی امریکایی در جنگ افغانستان این اطمینان را ایجاد می کند که آنان می توانند مامورت مشوره دهی و همکاری با نیرو های امنیتی افغانستان را موثر تر سازند.

اظهارات جنرال برجستۀ امریکایی در برابر کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنا در حالی صورت می گیرد که جنرال جان نیکولسن، فرمانده نیرو های ائتلاف و ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، ماه گذشته در مجلس استماعیۀ کمیتۀ خدمات نظامی سنا گفت "جنگ در افغانستان با بن بست مواجه است."

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده تا کنون ستراتیژی مشخصی را در بارۀ جنگ أفغانستان ارایه نداشت و در نخستین سخنرانی اش در مجلس مشترک کانگرس امریکا نیز حتی نامی از افغانستان و جنگ روان در آن کشور نبرد.

تاکید بر تداوم حمایت امریکا از افغانستان

مارک تونر، سرپرست سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز در صحبتی که روز پنجشنبه با خبرنگاران داشت از بازنگری پالیسی ایالات متحده برای افغانستان در چارچوب ادارۀ جدید امریکا خبر داد.

آقای تونر گفت "بگذارید تصریح کنم که تعهدات ما در بارۀ افغانستان مستحکم و تغییرناپذیر بوده و وزیر خارجه تیلرسن در صحبتی تلیفونی که در چند روز اخیر با رئیس جمهور و رئیس اجراییۀ افغانستان داشت از تداوم حمایت امریکا از حکومت وحدت ملی اطمینان داد."

سرپرست سخنگوی وزارت خارجه تاکید ورزید که ما "به همکاری با شرکای افغان مان روی موضوعات مختلف به شمول انکشاف نیرو های امنیتی، همکاری و مسایل اقتصادی ادامه خواهیم داد."

آقای تونر گفت تلاش خواهیم کرد ظرفیت و توانمندی نیرو های افغان را به حدی بلند ببریم تا مانع رویدادهای مانند حمله بر شفاخانۀ نظامی شده و عکس العمل به موقع و موثر را انجام دهند.

مسوولیت حملۀ روز چهارشنبه بر شفاخانۀ شهیدسردار محمد داوود خان را گروه داعش به عهده گرفت، حمله یی که در آن نزدیک به پنجاه تن شامل داکتران، نرس ها، کارگران، محافظین شفاخانه و بیماران کشته و بیش از 80 تن دیگر مجروح شدند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده این حمله را شدیداً محکوم کرد. مارک تونر روز پنجشنبه گفت ایالات متحده به محو آن گروه در مراکز و پایگاه های آنان در عراق و سوریه و هر نقطۀ دیگر جهان متعهد است.

آقای تونر گفت"همکاری ما برای تقویت نیرو های امنیتی افغان نهایت ضروریست تا ظرفیت آنان را برای ایجاد ثبات و امنیت در آن کشور بلند ببریم."

سرپرست سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا این را هم گفت که ایالات متحده نخواهد گذاشت گروه داعش در هر نقطۀ جهان به ویژه ساحات که از حاکمیت کمتر دولت برخوردار است برای خود پایگاه ایجاد کنند."

این اظهارات سرپرست سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در حالی صورت می گیرد که حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی به یک روزنامۀ هندی گفته است "هیچ عضو گروه داعش در افغانستان از سوریه و یا عراق نیامده بلکه اعضای گروه طالبان، تحریک طالبان پاکستان و تحریک اسلامی ازبکستان به داعش تغییر نام داده اند".

در تازه ترین رویداد، جنگجویان گروه داعش روز پنجشنبه دو زیارتگاه و قبرستان را در منطقۀ دورافتادۀ ولسوالی درزآب ولایت جوزجان به آتش کشیدند.

XS
SM
MD
LG