لینک های دسترسی

Breaking News

پالیسی چین مانع رفاه جنوب شرق آسیا می شود - اوباما


باراک اوباما به این نظر است که رفاه جنوبشرق آسیا در گرو پالیسی تصاحب زمین است
باراک اوباما به این نظر است که رفاه جنوبشرق آسیا در گرو پالیسی تصاحب زمین است

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده است که کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا پالیسی تصاحب ارضی را اختیار کرده و حاکمیت خویش را بر بخش هایی از آبهای جنوب چین تقویت می کنند.

آقای اوباما می گوید که این کار سبب می شود تا درکشورهای جنوب شرق آسیا رفاه کمتر شود. او گفت گرچه برخی از ادعاهای چین ممکن مجاز باشد اما چین نباید با جبر برای بدست آوردن منافع خود دست بکار شود.

رئیس جمهور باراک اوباما در ملاقاتش با عده یی از رهبران جوان کشورهای جنوبشرق آسیا روز دوشنبه در قصر سفید گفت آنچه که باعث رفاه درمنطقه در چندین دهه اخیر شد صلح نسبی، ثبات و همچنان آزادی کشتیرانی در آب های جنوب چین بوده است.

اوباما می گوید همه این مربوط به مقرراتی بود که همه آن را مراعات می کردند. آزادی کشتیرانی مقتضی آن است که مردم برخی از مقررات اساسی را مراعات کنند زیرا ساحات نزدیک به قلمرو ارضی شما بخشی از قلمرو شما است. بعد از آن آبهای بین المللی است.

هرگاه کدام منازعه به وجود آید درین صورت میکانیزم هایی موجود است تا آنرا حل کند. هرگاه دفعتا منازعاتی بوجود آید و ادعاهایی صورت گیرد و امهم نیست که کشور تا کدام اندازه بزرگ و قدرتمند است، به قوانین پشت پا زند درین صورت آسیا از رفاهیت کمتر برخوردار می گردد.

اوباما می گوید ایالات متحده درین زمینه ادعای ارضی ندارد و نه هم شریک این منازعه است اما به حیث یک قدرت حوزه اقیانوس آرام درین موضوع دلچسپی دارد تا اختلافات به صورت صلح آمیز و از طریق دپلوماتیک حل گردیده و معیارهای بین المللی در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید تصاحب ارضی و اعمال زور تواند نتیجه معکوس بدهد. او علاوه کرده که واشنگتن از کشورهایی پشتیبانی می کند که خواهان کارمشترک با ایالات متحده در اجرای معیارها و مقررات برای تامین رفاه آینده اند.

او گفت واقعیت این است که چین موفق خواهد شد. چین یک کشور بزرگ است. مردمان آن مبتکر و سختکوش اند و برخی از ادعاهای این کشور مجاز نیز می باشد. اما برای منافع خود نباید سایرمردمان را از صحنه بدور کند.

درمقابل چین تاکید ورزیده است که عزم ندارد به مساعی خود برای پیشبرد امورساختمانی در جزایر مورد منازعه خاتمه دهد. این کشور می گوید که اقداماتش مطابق به اصول توامیت ارضی آن است.

بیجنگ نگرانی دارد هرگاه ازین اقدام خود صرف نظر کند درین صورت قوتهایی به رهبری ایالات متحده بیشتر جرئت کرده و موقف سخت تری را علیه این کشور اتخاذ خواهد کرد. چین می گوید بیشتر از هرکشور دیگر به صلح و انکشاف می اندیشد.

انکیت پاندا از نشریه دپلومات می گوید آقای اوباما کلماتی را انتخاب کرده است تا وضعیت مقابله بحری 2012 فلیپین و چین را روی سکاربورو شول و منازعه ویتنام و چین روی ساختمان دستگاه استخراج تیل در جزایر سپاتلی را با ویتنام باز گویی کند.

او می گوید آنچه را که چین درپالیسی تصاحب ارضی اش انجام می دهد درحقیقت زورگویی می باشد و تخطی از قوانین بین المللی است و باعث به خطرانداختن ازادی کشتی رانی می گردد. این بخوبی تشریح کننده وضعیت در آبهای جنوب چین می باشد.

نگرانی هایی را که تحلیل گران دارند این است که چین اراده دارد تا بزودی درین جا نیزحوزه تشخیص دفاع هوایی را اعلان کند کاری را که این کشور در سال 2013 در بحیره شرق چین انجام داد.

تحلیلگران می گویند اینکار موانعی را در برابر ازادی کشتی رانی و پرواز ها بالای این منطقه بوجود خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG