لینک های دسترسی

Breaking News

توافق چین و امریکا به تعمیق همکاری های بین المللی


شی جینپینگ رئیس جمهور چین با رئیس جمهور ایالات متحده در واشنگتن در حاشیه اجلاس سران امنیت هستوی پنجشنبه ملاقات کرده و هر دو رهبر توافق کردند تا در قسمت تعمیق همکاری های شان در ساحات مختلف به مساعی شان ادامه بدهند.

رهبران دو کشور توافق کردند تا همکاری های شان را در عرصه امور بین المللی گسترش بخشیده، منافع دو کشور را توسعه و استحکام داده و روابط دو کشور را به صوب مسیری سالم و دوامدار رهنمون کنند.

آنها روی موضوعات بین المللی و منطقوی و نگرانی های مشترک و توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور نیز صحبت کردند. رئیس جمهور بارک اوباما طی این دیدار از حسن دید ایالات متحده نسبت به چین یاد آور شد.

آقای اوباما گفت "طوری که من قبلا گفته ام، ایالات متحده از ظهور چین صلح آمیز، با ثبات و مرفه استقبال می کند و با این کشور برای مقابله با آزمونهای جهانی یکجا کار می کند. من در تمام دوره کاری اداره ام متعهد بوده ام تا با چین روی موضوعات مختلف کار موثر انجام داده، زمینه افهام و تفهیم موثر و واضح را فراهم کرده و همکاری با رئیس جمهور شی همکاری درحال گسترش داشته و کوشیده ایم تا تفاوتهای مان را کاهش بخشیم."

رئیس جمهور چین چهارشنبه به واشنگتن مواصلت کرد تا در اجلاس امنیت هستوی اشتراک کند که این دیدار خود نماینگر تعهد قوی و سازنده چین بوده تا مواد رادیو اکتیف در سرتاسر جهان محفوظ باقی بماند.

درعین حال در بیانیه مشترکی که به مناسبت چهارمین اجلاس امنیت هستوی در واشنگتن به نشر رسیده است، ایالات متحده و چین تعهد سپردند تا برای خلق شدن محیط بین المللی صلح آمیز و با ثبات از طریق کاهش تهدید دهشت افگنی هستوی و مساعی برای ایجاد چوکات امنیت هستوی مشمول، هم آهنگ و پایدار و مستحکم جهانی که در آن نفع و امنیت همگانی شامل باشد تلاش می ورزند.

در این بیانیه مشترک همچنان علاوه شده است که ایالات متحده و چین به این ارتباط از تکمیل شدن موفقانه آغاز روند بحث های دو جانبه روی امنیت هستوی که در بیستم فبروری ٢٠١٦ در استکهلم سویدن بوقوع پیوسته بود، یاد آور می شوند.

امریکا و چین از طرحی خبر می دهند که به اساس آن این گفتگوها بطور همه ساله دوام خواهد کرد تا همکاری آنها برای جلوگیری از دهشت افگنی هستوی و همچنان پیشبرد اهداف اجلاس امنیت هستوی ادامه پیدا کند.

طرفین برای جلوگیری از قاچاق مواد هستوی و عدم دسترسی دهشت افگنان، مجرمین یا سایر افراد غیر مجاز به مواد هستوی و رادیو اکتیف تعهد دوامدار خود را ابراز کردند. آنها بر همکاری بین المللی برای منع قاچاق مواد هستوی و رادیواکتیف تاکید ورزیدند.

در همین حال، تعدادی از رهبران کشورهای متحد ایالات متحده در آسیا نیز به واشنگتن مواصلت ورزیده اند تا در اجلاس امنیت هستوی که رئیس جمهور اوباما آنرا پنجشنبه افتتاح کرد تدویر اشتراک ورزند.

این اجلاس سران در حالی برگزار می گردد که تنش ها در شبه جزیره کوریا اوج گرفته است و مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده میان کاندیدهای رقیب دوام دارد.

آقای اوباما در ملاقات اش به روز پنجشنبه با رهبران کوریای جنوبی و جاپان پیام همبستگی خویش را به آنها رسانید.

براک اوباما همچنین، در حاشیه اجلاس امنیت هستوی با سایررهبران جهان از جمله فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کرد. او با رئیس جمهور فرانسه روی همکاری ها برای مبارزه گسترده با دهشت افگنی صحبت کرده است.

XS
SM
MD
LG