لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی:‌ تصور می‌رود که روسیه به طالبان سلاح فراهم می‌کند


یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده روز چهار شنبه ادعا کرد که روسیه از گروه طالبان در افغانستان حمایت می کند تا به گونه ای نقش حکومت افغانستان و امریکا را در آن کشور تضعیف کند.

جنرال جوزف ووتل، قوماندان قوای مرکزی ایالات متحده، روز چهار شنبه در مجلس استماعیه کمیته خدمات نظامی امریکا همچنین گفت که اداره دونالد ترمپ خواهان ادامه حضور نظامی واشنگتن در افغانستان است.

این جنرال نظامی همچنین گفت که به باور وی روسیه تلاش می کند تا در منطقه از نفوذ بر خوردار باشد و تصور آن می رود که مسکو ممکن به گروه طالبان سلاح و یا سایر کمک ها را فراهم کند.

جنرال ووتل همچنین گفت که مسکو فکر می کند که حکومت افغانستان و قوای ایتلاف در آن کشور، قادر نبوده اند تا به نگرانی هایی که در مورد گروه دولت اسلامی یا داعش موجود است، رسیدگی کند، زیرا روس ها نگرانی دارند که مبادا داعش بر کشور های که در گذشته بخشی از اتحاد شوروی سابق بودند، از نفوذ برخوردار شود.

آقای ووتل افرود که مسکو در عین حال خواهان نفوذ بیشتر بر طالبان در روند صلح است که به گفته وی چنین اقدامات در حال حاضر موثر واقع نخواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که اقدامات روسیه موجب تغییر در مسیر کاری قوای امریکا و ناتو در افغانستان به وجود نیاورده است. اما تاکید کرد که در مورد همه اقدامات روسیه آگاهی ندارد.

اما اخیرا ضمیر کابلوف، سفیر و نماینده خاص روسیه در کابل، طی اعلامیه ای گفت است که مسکو از طالبان حمایت نمی کند و دلیلی که آن کشور با گروه ارتباط بر قرار کرده موقف و جنگ آنان در برابر داعش است.

حدود سه هفته قبل، جان نکلسن، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز گفت که که روسیه با طالبان ارتباط بر قرار کرده است و این اقدام را به گونه ای توجیه می کند که گویا طالبان در برابر تندروان داعش می جنگند—ادعایی که به گفتۀ جنرال نکلسن "دروغ" است.

جنرال ووتل همچنین ادعا کرد که حکومت افغانستان و قوای ایتلاف، داعش را به طور قابل ملاحظه ای در افغانستان تضعیف کرده، زیرا در گذشته تندروان داعش در ۱۵ ولسوالی افغانستان فعالیت داشتند، اما حال فعالیت آنان به دو ولسوالی محدود شده است و رهبران آن همواره مورد هدف قرار می گیرند.

جنرال ووتل همچنین گفت که وزارت دفاع ایالات متحده در حال بررسی وضعیت قوای امریکایی در افغانستان است تا واضح گردد که چگونه در آن کشور پیشرفت کند. اما در مورد جزییات آن چیزی بیان نکرد.

اظهارات آقای ووتل در مورد بررسی حضور نظامی امریکا درافغانستان در حالی صورت می گیرد که حدود سه هفته قبل جان نکلسن، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفت که جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و برای بیرون رفت از این وضعیت، حکومت افغانستان به گونه ای کمک شود تا قادر به گرفتن موضع تهاجمی در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگنی شود.

جنرال نکلسن در جلسۀ استماعیۀ سنای ایالات متحده گفت که استقرار چند هزار نیروی بیشتر ناتو در افغانستان، ممکن بن بست موجود را به سود حکومت آن کشور تغییر دهد.

اما جنرال ووتل روز چهار شنبه ادعا کرد که اوضاع در افغانستان تا اندازه به نفع حکومت افغانستان به پیش می رود و آن کشور از حالت بن بست بیرون شده است.

در حال حاضر، حدود ۱۲۵۰۰ سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر اند که بیشتر ماموریت آموزش و مشورت به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را به پیش می‌برند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG