لینک های دسترسی

Breaking News

جان کری: به افغانستان و زنان آن متعهد استیم


جان کری، وزیر خارجۀ امریکا در جریان صحبت روی وضع زنان افغان در پوهنتون جورج تاون واشنگتن دی سی
جان کری، وزیر خارجۀ امریکا در جریان صحبت روی وضع زنان افغان در پوهنتون جورج تاون واشنگتن دی سی
وزیر خارجۀ برحال و پیشین ایالات متحده می گویند که افغانستان به جای رسیده که احترام به دست آورد های زنان در جامعه و نقش آنان در آیندۀ سیاسی و اجمتاعی باید در نظر گرفته شود.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز جمعه در واشنگتن گفت که زنان افغان از ۲۰۰۱ به این طرف دست آورد های چشمگیری داشته اند و به هیچ قیمتی آمادۀ از دست دادن آن نیستند – اما نگرانی چنین کاری بین شان وجود دارد.

آقای کری افزود "میخواهیم واضح سازم که حفظ حقوق زنان و دختران افغان، تنها آزمون امروز نبوده بلکه آزمونی برای نسل هاست. ما در این راه اقدام کرده ایم اما فراموش نکنید که برای اعاده این آرمان به شجاعت نیاز است."

این دپلومات ارشد امریکایی از تمام افغان ها، اعم از زنان و مردان، خواست تا در راستای تحقق حقوق زنان سهم شان را ادا کنند.

هلری کلنتن، وزیر خارجۀ پیشین و لورا بش، نخست بانوی پیشین ایالات متحده روز جمعه در یک نشست روی وضع زنان افغان در واشنگتن با تمجید از دست آورد های زنان گفتند که از دست دادن آن "فاجعۀ بزرگی" خواهد بود.

امنیت و آیندۀ مبهم

خانم کلنتن امنیت را بزرگترین آزمون بر سر راه زنان خوانده، ابراز امیدواری کرد که توافقنامۀ امنیتی بین ایالات متحده و افغانستان عقد شود تا واشنگتن به افغانستان در صورت ضرورت کمک کرده بتواند.

هلری کلنتن با اشاره به خروج قوای امریکایی از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ گفت "زمانیکه عساکر ما دوباره خانه برگردند ما از این مملکت و از منطقه، دوری نخواهیم جست. ما از مردم افغانستان، مخصوصاً زنان آن کشور رو گردان نخواهیم شد."

خانم کلنتن افزود "اگر حقوق و فرصت های آنها به خطر مواجه گردد به مفهوم آن است که تمام ثبات و شکوفایی کشور به خطر مواجه می شود."

لورا بش، همسر جورج دبیلو بش، از بنیانگذاران شورای زنان افغان- امریکایی، در سخنان خود در ارتباط به سهم زنان، به ویژه جوانان افغان در انتخابات صحبت کرد.

نخست بانوی پیشین ایالات متحده ابراز عقیده کرده افزود "بسیار اهمیت دارد تا جوانان یک حرکت نسل جدید را آغاز کرده و همه پسران و دختران جوان را متوجه سازند تا در آینده سیاسی کشور خود دخیل شوند."

شورای زنان افغان-امریکایی در سال ۲۰۰۲ به حیث شراکت بین حکومت و سکتور خصوصی به هدف تقویت داعیۀ زنان افغان و فراهم کردن منابع به آنها ایجاد شده است. علاوه بر اشتراک کنندگان نشست روز جمعه در پوهنتون جورج تاون، مقامهای ارشد برحال و پیشین حکومت ایالات متحده عضویت این شورا را دارند.

(فشردۀ سخنان جان کری، وزیر خارجۀ امریکا را در پوهنتون جورج تاون در اینجا بشنوید)
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG