لینک های دسترسی

Breaking News

دیمپسی اعزام سربازان امریکایی را به عراق محتمل دانست


People walk between old Alpine Renault Berlinettes during the official presentation of the new Alpine Renault Vision auto by chairman and CEO of Renault Carlos Ghosn in Monaco.
People walk between old Alpine Renault Berlinettes during the official presentation of the new Alpine Renault Vision auto by chairman and CEO of Renault Carlos Ghosn in Monaco.

جنرال مارتین دیمپسی، لوی دستیز عمومی قوای مسلح امریکا امروز سه شنبه در حالی اعزام سربازان امریکایی را در عراق برای رویا رویی با جنگجویان گروه دولت اسلامی محتمل دانست که مردم امریکا از دخالت نظامی کشور شان در عراق و افغانستان و مشکلات اقتصادی شکایت دارند.

در صورتیکه وضعیت به گونۀ شود که معتقد گردم مشاورین ما با قوای عراقی در حمله علیه اهداف گروه دولت اسلامی همراه باشند، این مشوره را به رئیس جمهور فراهم خواهم کرد.

چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که برای تضعیف گروه دولت اسلامی و کاهش امکانات مالی، امریکا شمار شرکای ائتلاف ضد دولت اسلامی را افزایش خواهد داد.

امریکا در هماهنگی با شرکای بین المللی تلاش خواهد کرد با کاربرد معلومات استخباراتی، انفاذ قانون، راه های اقتصادی و دپلوماتیک منابع مالی گروه دولت اسلامی را قطع کند، استخبارات را بهبود بخشد، امنیت داخل امریکا را تقویت کند و جریان پیوستن جنگجویان خارجی را با آن گروه توقف دهد.

رئیس جمهور باراک اوباما هفتۀ گذشته استراتیژی جدید امریکا را به هدف مبارزه با گروه دولت اسلامی اعلام کرد که به اساس آن واشنگتن ائتلاف تازۀ را از سراسر جهان علیه این گروه تشکیل می دهد.

در استراتیژی آقای اوباما آمده که واشنگتن حملات هوایی را علیه این گروه در عراق، و در صورت ضرورت در سوریه، انجام خواهد داد و گروه های مختلف را علیه تندروان دولت اسلامی تجهیز آموزش خواهد داد.

وزیر دفاع ایالات متحده پافشاری کرد که استراتیژی امریکا را به هدف تضعیف و از میان برداشتن گروه دولت اسلامی با وجود آنکه زمانگیر است، عملی خواهد ساخت.

با اینحال شمار زیادی با استراتیژی رئیس جمهور مخالفت دارند. جمهوری خواهان می گویند که رئیس جمهور باید برای محو تهدید گروه دولت اسلامی گام های بیشتری را بردارد، در حالی که دموکرات های می گویند امریکا دیگر توانایی دخالت نظامی را در خارج نداشته و باید بیشتر بر ملت سازی در داخل امریکا توجه کند.

صحبت های اعضای مجلس سنا و مقامهای ارشد دفاعی امریکا در جریان استماعیه با اخلال جدی مظاهره کنندگان ضد جنگ مواجه گردید.

تسلیح شورشیان سوری

نظامیان امریکایی حملات هوایی را بر مواضع گروه دولت اسلامی در نزدیکی بغداد در حالی گسترش بخشیده اند که قانونگذاران امریکایی در مورد تسلیح شورشیان سوری برای مبارزه با این گروه تندرو بحث را آغاز کرده اند.

یک هفته پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به اقدامات برای تضعیف و از میان برداشتن تندروان گروه دولت اسلامی تعهد کرد، طیاره های جنگی امریکایی در دو روز گذشته فراتر از ماموریت بشردوستانه، مواضع تندروان را در اطراف بغداد هدف قرار داد و شمار این حملات را از آغاز ماه اگست تا کنون به ۱۶۲ مورد رساند.

ریک برنن، افسر پیشین اردوی ایالات متحده و پژوهشگر ارشد علوم سیاسی در نهاد رند می گوید که در نبود نیرو های ویژۀ زمینی، این عملیات دشوار خواهد بود چون به گفتۀ وی هیچ طرحی برای فراهم آوری حمایت هوایی بدون حضور نیرو های زمینی وجود ندارد.

آقای برنن می گوید که این گونه عملیات تنها در نزدیکی بند آب موصل موفقیت داشت چون تندروان گروه دولت اسلامی مستقر در آنجا به درستی از هوا دیده می شد. اما به گفتۀ این کارشناس امریکایی در نبود چنین اهداف واضح، انجام ماموریت هوایی بدون موجودیت نیرو های موثر زمینی کار بسا دشوار خواهد بود.

مقامات ارشد ایالات متحده روز دو شنبه گفتند که اگر حکومت اسد نسبت به حملات ایالات متحده بر ضد مواضع گروه دوست اسلامی در داخل خاک سوریه واکنش نشان دهد، با اقدام تلافی جویانه روبرو خواهد شد. برنن می گوید که در خصوص انجام حملات هوایی در داخل سوریه، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

اما این مقام پیشین نظامی امریکا می افزاید که این عملیات زمانی زمانی مشکل خواهد شد که رئیس جمهور اوباما تلاش به ارتقای ظرفیت های اردوی سوریۀ آزاد کند. زیرا به گفتۀ وی سال ها را در برخواهد گرفت تا آنان به نیرویی مبدل شوند که نه تنها یارای مقابله را گروه دولت اسلامی و احتمالاً جبهۀ النصره را داشته باشند بلکه قادر به نبرد با سایر سازمان های دهشت افگن چون حزب الله لبنان و در نهایت رژیم اسد باشند.

برنن می گوید که تفکیک نیرو های زمینی دوست و دشمن در سوریه و دادن آموزش و سپردن سلاح به گروه های مطلوب نیز می تواند یک روند مشکل باشد که باید حکومت ایالات متحده قبل از اقدام به آن غور جدی کند.

XS
SM
MD
LG