لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ فدرال ایالات متحده مانع اخراج شهروند افغان از امریکا شد


این نخستین موردی است که مقام‌های امریکایی تلاش کردند دارندۀ ویزۀ خاص مهاجرت را اخراج کنند
این نخستین موردی است که مقام‌های امریکایی تلاش کردند دارندۀ ویزۀ خاص مهاجرت را اخراج کنند

یک محکمۀ فدرال ایالات متحده درست ساعاتی پیش از اخراج یک شهروند افغان که با ویزۀ خاص مهاجرت وارد امریکا شده بود، با صدور حکمی اقامت موقت به این مرد را تضمین کرد و مقام‌های ادارۀ مهاجرت را از اخراج وی بازداشت.

روزنامۀ واشنگتن پست گزارش داده است که کارمندان ادارۀ امنیت داخلی ایالات متحده این مرد افغان را که هویت وی تا کنون فاش نشده است، روز دوشنبه حین رسیدن به میدان هوایی نیوارک ایالت نیوجرسی بازداشت کردند.

این نخستین مورد از تلاش برای برگشت اجباری یک دارندۀ ویزۀ خاص مهاجرت به ایالات متحده است. چند روز پیش نیز اعضای یک خانوادۀ پنج عضوی افغان – زن و شوهر و سه کودک شان- که با ویزۀ خاص مهاجرت به ایالات متحده سفر کرده بودند، در میدان هوایی لاس انجلس ایالت کالیفورنیا بازداشت و چند روز بعد به دنبال ساعت‌ها بازجویی، دوباره رها شدند.

الیزابت فویدل، وکیل در پروژۀ جهانی امداد به مهاجران، به واشنگتن پست گفته است که این مرد ۲۵ سالۀ افغان برای ۳۶ ساعت بدون دسترسی به وکیل مدافع در بازداشت به سر برده است و در این جریان به گفتۀ مقام‌ها داوطلبانه از ورود به ایالات متحده صرف نظر کرده است. او افزود که موکل اش شاید پسایند تصمیم اش مبنی بر انصراف از ورود به ایالات متحده را کاملاً درک نکرده است.

برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا از یک دهه به اینسو برای شهروندان افغان و عراقی جریان دارد
برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا از یک دهه به اینسو برای شهروندان افغان و عراقی جریان دارد

خانم فویدل گفته است که وزارت خارجۀ ایالات متحده به درخواست ادارۀ حفاظت گمرکات و سرحدات که مسوول تنظیم امور مهاجرتی بنادر و میدان‌های هوایی امریکا نیز می باشد، ویزۀ این شخص را باطل کرده است.

مسوولان ادارۀ حفاظت گمرکات و سرحدات ایالات متحدۀ امریکا از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده و تا کنون جزییات نداده اند که چرا خواستار ابطال ویزۀ این شهروند افغان شده اند.

شهروندان افغان و عراقی که برای مدت کم از کم یک سال به صفت ترجمان با نیروهای امریکایی کار کرده باشند یا هم برای حد اقل یک سال "خدمات صادقانه و با ارزش" را به حکومت ایالات متحده انجام داده باشند، مستحق دریافت ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا شناخته می شوند.

همزمان با این، گروهی از سناتوران امریکایی اعم از جمهوریخواه و دموکرات، روز چهار شنبه ضمن حمایت از صدور ویزۀ خاص مهاجرت برای افغان ها لایحه ای را معرفی کردند که بر اساس آن ۲۵۰۰ ویزۀ دیگر برای افغان‌هایی داده خواهد شد که با قوای امریکایی در افغانستان همکاری کرده اند.

جان مک‌کین سناتور امریکایی در تویتر خود افغان‌ها را شجاع خوانده و حمایت از آنان را مایۀ خرسندی خوانده است. آقای مک‌کین در پیامی نگاشته است که"بدون حمایت افغان‌هایی که جان شان را به خاطر کمک به سربازان و دیپلومات‌های امریکایی به خطر می‌اندازند، نمی‌توانیم برندۀ جنگ در افغانستان باشیم".

این سناتور جمهوریخواه گفته است ادامۀ صدور ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا، برای افغان‌ها، بیانگر این پیام روشن است که ایالات متحده کسانی را که در جنگ بر ضد دهشت افگنی امریکا را کمک کرده اند، تنها نمی گذارد.

این در حالی است که، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پنج روز پیش با صدور دومین فرمان اجرایی، صدور ویزۀ ایالات متحده را برای شهروندان شش کشور با اکثریت مسلمان - ایران، سوریه، لیبیا، سودان، سومالیا و یمن – به گونۀ موقت متوقف کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG