لینک های دسترسی

Breaking News

کری: عادی شدن روابط امریکا – کیوبا زمان می طلبد


جان کری، نخستین وزیر خارجه امریکا است که پس از حدود ۷۰ سال به کیوبا سفر می کند.
جان کری، نخستین وزیر خارجه امریکا است که پس از حدود ۷۰ سال به کیوبا سفر می کند.

وزیرخارجۀ ایالات متحده می گوید که عادی شدن روابط میان واشنگتن و هاوانا به زمان نیاز دارد.

جان کری روز جمعه، پس از ملاقات با برونو رودریگویز، همتای کیوبایی خود در هاوانا گفت که مسایل موجود میان دو کشور را نمی توان یک شبه حل کرد.

آقای کری گفت"بدون شک این مسایل نه در یک شب و نه در یک یا دو ماه حل شدنی است. با ایجاد اعتماد میان دو طرف، روی مسایلی کار خواهیم کرد که کمتر پیچیده و تحریک آمیز و بیشتر امکان پذیر باشد."

جان کری می گوید که یک کمیته جدید متشکل از مقامات امریکایی و کیوبایی ماه آینده کار را به خاطر عادی سازی کامل روابط بین دو کشور آغاز خواهد کرد.

جان کری با همتای کیوبایی خود در هاوانا
جان کری با همتای کیوبایی خود در هاوانا

آقای کری در یک نشست خبری مشترک با برونو رادریگز وزیر خارجه کیوبا گفت که عادی سازی کامل روابط بین واشنگتن و هاوانا بستگی به رفع تعزیرات تجارتی امریکا علیه کیوبا دارد.

سفارت ایالات متحده در هاوانا، پس از بیش از ۵۰ سال شاهد برافرازی بیرق این کشور بود و جان کری که غرض اشتراک در آن مراسم به هاونا رفته بود، نخستین وزیر خارجۀ امریکاست که پس از ۱۹۴۵ از کیوبا دیدن می کند.

قانون مهاجرت امریکا

قانون مهاجرت ایالات متحده برای کیوبایی ها یکی از مسایل جنجال برانگیز میان دو کشور طی سالیان متمادی بوده است.

قانون مهاجرت امریکا در قبال کیوبایی ها، تقریباً به تمام کیوبایی های که به خاک ایالات متحده داخل می شوند، اجازه می دهد در امریکا اقامت گزیده و برای ادامۀ زندگی درخواست دهند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد گفت که واشگنتن در حال حاضر هیچ برنامۀ برای تغیر برنامۀ مهاجرت ندارد.

هاوانا، از مدت ها پیش خواهان ختم قانون انسجام کیوبایی ها و پالیسی "پای تر، پای خشک" شده است. هاوانا اذعان می دارد که این قانون ساکنین جزایر را تشویق می کند با عبور از مسیر آب، برای رسیدن به ایالات متحده تلاش ورزند.

آقای کری گفت در حالیکه مسایل زیادی میان ایالات متحده و کیوبا وجود دارد، یک "حس مشترک" می تواند گزینه ها را برای هر دو کشور پیاده سازد.

تلاش مشترک – احیای روابط بهتر

جان کری تصریح کرد که عادی شدن روابط عملکرد مشترک را ایجاب می کند. به باور آقای کری "عادی شدن روابط به نیرومند شدن مردم سرزمین های ما خواهد انجامید و مردم کیوبا را کمک خواهد کرد تا وارد اقتصاد جهانی شده و در عرصۀ تجارت، سفر و افزایش معیارات زندگی خود تلاش ورزند."

آقای کری علاوه کرد که اگر بتوانیم این مسایل را پیاده ساخته و به گونۀ موثر عملی سازیم، تصور نمی توانم که رئیس جمهور آیندۀ ایالات متحده- صرف نظر از دمکرات یا جمهوریخواه بودن آن – همۀ موفقیت ها را نادیده بگیرد.

سفارت ایالات متحده بیش از پنجاه سال پیش در هاوانا مسدود شد و از آن زمان تا کنون روابط دیپلوماتیک میان دو کشور موجود نبود.

جیم تراسی، مایک ایست و لاری موریس، سه سرباز نیروی بحری ایالات متحده بودند که در ۱۹۶۱میلادی، بیرق امریکا را در سفارت این کشور در هاوانا پایین کردند.

سه سرباز پیشین نیروی بحری امریکا، که بیرق ایالات متحده را پایین کرده بودند در مراسم حضور داشتند.
سه سرباز پیشین نیروی بحری امریکا، که بیرق ایالات متحده را پایین کرده بودند در مراسم حضور داشتند.

اما با حضور داشت همین سه سرباز پیشین نیروی بحری، روز جمعه درفش ایالات متحده بر فراز سفارت امریکا در هاوانا برافراشته شد.

پاتریک لیهی، سناتور دمکرات ایالات متحده پس از برافرازی بیرق امریکا گفت که حالت احساساتی به وی دست داد چرا که او شاهد نتیجۀ تلاش های تقریباً 20 ساله اش به منظور احیای دوبارۀ روابط میان دو کشور بود.

این سناتور امریکایی می گوید"وقتی سربازان نیروی بحری کشورم را که سالیان پیش بیرق امریکا را در این سفارت پایین کرده بودند؛ یکبار دیگر دیدم که این بار بیرق در دستان است تا برافراشته شود، باید اعتراف کنم که اشک روی گونه هایم سرازیر شد."

وزیر خارجۀ ایالات متحده حین برافرازی بیرق کشورش در سفارت امریکا در هاوانا رئیس جمهور أوباما و رئیس جمهور راول کاسترو رئیس جمهور کیوبا را "جسور" خوانده گفت دو رئیس جمهور "تصمیم تا بیش از این زندانی تاریخ نبوده و روی فرصت های امروز و فردا تمرکز کنند."

XS
SM
MD
LG