لینک های دسترسی

Breaking News

هیگل خواستار کاربرد 'درست' قدرت نظامی چین شد


وزیر دفاع امریکا در جریان دیدار جاپان با وزیر دفاع آن کشور ملاقات کرد و بعد به چین رفت
وزیر دفاع امریکا در جریان دیدار جاپان با وزیر دفاع آن کشور ملاقات کرد و بعد به چین رفت
وزیر دفاع امریکا در تازه ترین دیدار از چین، کشتی طیاره بردار آن کشور را دید و از بیجنگ خواست تا در کاربرد قدرت نظامی از خویشتنداری کار گیرد.

چک هیگل به خاطر بهبود روابط با بیجنگ و تصریح پابندی ایالات متحده با متحدین اش در منطقه به آسیا سفر کرده است.

دیدار چک هیگل از چین یک روز بعد از آن صورت می گیرد که او از ین کشور خواست تا از قدرت خود، به گفتۀ وزیر دفاع امریکا، استفاده درست نماید.

مقامات ایالات متحده می گویند آقای هیگل روز دوشنبه درجریان دیدارش از چین خواستار بازدید از کشتی طیاره بردار لیاوننگ در بندر ساحلی کونگداو گردید – به این ترتیب وزیر دفاع امریکا نخستین خارجی است که از این کشتی چینایی دیدن می کند.

هیگل یک روز پیش در دیداری از توکیو گفت که امریکا در نظر دارد تا سال ٢٠١٧ دو کشتی جنگی خویش را، که توان مقابله با میزایل را دارد و خطری از جانب اعمال کوریای شمالی را خنثی کند، به جاپان لنگر دهد.

وزیر دفاع ایالات متحده سه روز را در چین سپری کرده و این جز سفر ده روزه او از آسیا اقیانوس آرام می باشد تا به گفتۀ آقای هیگل این است "تا به متحدان خویش اطمینان بدهم که ما دربرابر پیمانهای دفاعی خویش متعهد باشیم."

هیگل از جاپان وارد چین گردید و در آنجا با مقامات چینی گفتگو کرده و قبل از بازگشت به ایالات متحده به مغلستان نیز سفر می کند.

مناقشۀ ارضی در آسیا

مناقشۀ ارضی بین چین و کشور های همسایه اش تنش را در منطقه افزایش داده است و متحدین امریکا در همسایگی چین نگران اند که نزدیکی بیجنگ و واشنگتن ممکن به قیمت شکستن پیمان های دفاعی آنها با امریکا تمام شود.

بازدید کشتی طیاره بردار چینی از سببی غیرمتوقعه است که چین معمولا درین موارد اسرار آمیز عمل می کند. داشتن این کشتی طیاره بردار نماد توسعه قدرت نظامی چین می باشد.

نی لیکسیونگ، کارشناس قوای بحری در پوهنتون علوم سیاسی و حقوق شانگهای می گوید که اجازه دادن به وزیر دفاع تا ازین کشتی دیدن کند، نشانۀ سیاست باز و خلوص نیت از جانب چین است زیرا به گفتۀ این کارشناس بیجنگ خواهد روابط نظامی اش را با ایالات متحده امریکا بهبود بخشد.

مقامات امریکایی در گذشته زمینه بازدید چینایی ها را از کشتی های طیاره بردار امریکایی در حالیکه آنها توقفی در سواحل هانگ کانگ داشته اند فراهم کرده اند تا چین را تشویق نمایند که درین قسمت بیشتر شفاف باشد.

داشتن کشتی طیاره بردار اولین گامی برای این کشور می باشد که می خواهد تا سال ٢٠٢٠ چندین کشتی ازین نوع را درمحل تعمیر نماید.

شی جنپنگ، رئیس جمهور چین دستور داده است تا کشتی طیاره بردار فعلی هرچه زود ترفعال شود اما تحلیلگران و مطبوعات از میزان این توقعات از لیاوننگ کاسته اند.
XS
SM
MD
LG