لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا: به افغانستان متعهد می‌مانیم


آقای کارتر گفت، امریکا در قبال افغانستان متعهد باقی می‌ماند
آقای کارتر گفت، امریکا در قبال افغانستان متعهد باقی می‌ماند

اشتن کارتر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا که قبل از ظهر جمعه در یک سفر از قبل اعلام ناشده وارد افغانستان شد؛ پس از دیدار با مقامات افغان، با رئیس جمهور غنی در یک نشست مشترک خبری شرکت کرد.

آقای کارتر گفت، امریکا در قبال افغانستان متعهد باقی می‌ماند و حاضر است که برای تحکیم ثبات این کشور قربانی بدهد.

وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا با اشاره به تعهدات نشست وارسا و حضور سربازان این کشور در افغانستان گفت "این تعهدات ایالات متحدۀ امریکا، همچنان کمک‌های مالی و عساکر ما که در اینجا هستند، نشان می‌دهد که ما همکاران افغان خود را کمک می‌کنیم و همچنان مأموریت مبارزه در برابر دهشت‌افگنی را ادامه خواهیم داد".

جامعۀ جهانی در نشست وارسا در ماه جولای متعهد شدند که سالانه پنج میلیارد دالر را برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰ کمک خواهند کرد.

همچنان حضور ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات سیزده هزار نیروهای ناتو در افغانستان تا سال ۲۰۱۷ از دیگر تعهدات نشست وارسا بود.

آقای کارتر از توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان تمجید کرد و گفت که آنان با کمک امریکا و ناتو توانسته اند ظرفیت این را پیدا کنند که جلو حملات گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان را بگیرند.

وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا در حالی از حمایت دوامدار کشورش از افغانستان اطمینان می‌دهد که دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب این کشور، به صورت واضح نگفته است که در قبال افغانستان چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

اما هفتۀ گذشته آقای ترمپ در صحبت تیلفونی با رئیس جمهور غنی گفته بود، در صورتی که افغانستان نیاز به همکاری بیشتر امنیتی داشته باشد، ادارۀ وی بعد از ارزیابی ضرورت‌ها، به تأمین حمایت بیشتر امنیتی از این کشور توجه خواهد کرد.

در همین حال رئیس جمهور غنی در سخنانش، نقش کارتر را در تصامیم بزرگ جامعه جهانی چون حمایت دوامدار از افغانستان مؤثر خواند.

رئیس جمهور خطاب به آقای کارتر گفت "باز هم تشکر می‌کنم؛ زیرا بدون تلاش‌ها و توجه شما، این اجماع جهانی پس از پانزده سال بسیار سخت به نظر می‌رسید".

آقای کارتر در جریان سفرش به افغانستان که خانمش نیز او را همراهی می‌کرد، از سربازان امریکایی مستقر در این کشور نیز دیدن کرده است.

وزیر دفاع امریکا زمانی به افغانستان سفر کرده که قرار است در بیستم ماه آیندۀ میلادی، بارک اوباما رئیس جمهور کنونی ایالات متحدۀ امریکا، مسؤولیت‌هایش را به دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب آن کشور بسپارد.

این چهارمین و آخرین سفر آقای کارتر به عنوان وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا به افغانستان است. قرار است آقای کارتر پس از انتقال قدرت از بارک اوباما به دونالد ترمپ، مسؤولیت‌های پنتاگان را به جنرال جیمز متیس واگذار کند.

XS
SM
MD
LG