لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا انعام بر سر حقانی را دو چند ساخت


پناهگاه شبکه اصلی معلوم نیست
پناهگاه شبکه اصلی معلوم نیست

امریکا میلیونها دالر انعام تعیین کرده اما آگاهان می گویند حقانی ها را بدون همکاری پاکستان نمی توان دستگیر نمود.

جایزه برای معلوماتی که منجر به دستگیری سراج الدین حقانی، پسر جلال الدین حقانی و فرمانده شبکه حقانی، شود از پنج میلیون دالر به ده میلیون دالر بلند برده شده است.

برنامه انعام برای عدالت وزارت خارجه ایالات متحده همچنان پنج-پنج میلیون دالر انعام بر سر عزیز حقانی - برادر سراج حقانی، خلیل الرحمن حقانی - کاکای سراج حقانی و یحیی حقانی - یکی از بستگان سراج الدین حقانی اعلان نموده است. پنج میلیون دالر انعام برای معلوماتی که رد عبدالروف ذاکر، مسئول عملیات انتحاری شبکه حقانی را مشخص بسازد، اعلان گردیده است.

پیتر برگن، معاون بنیاد تحقیقاتی امریکای نوین، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که افزایش جایزه بر سر رهبران گروه حقانی بیشتر جنبه ای نمادین دارد.

آقای برگن گفت "فکر می کنم که در اکثر حالات جایزه ها مولدیت ندارد. در اکثر قضایای دهشت افگنی، افراد توسط حملات طیاره های بی پیلوت کشته می شوند و (انعام) بیشتر جنبه سمبولیک دارد."

نقش پاکستان

گزارش های تایید ناشده حاکیست که رهبران شبکه حقانی در پاکستان مستقر اند و تحت حمایت حلقاتی در ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان، فعالیت می ورزند.

سید مراد راهی، تحلیلگر افغان مقیم امریکا می گوید که حقانی ها را نمی توان بدون همکاری پاکستان، دستگیر یا نابود کرد.

"بدون شک اگر امریکا بخواهد به نحوه سراج الدین حقانی وسایر رهبران تروریست را در هر جای که باشند میتواند رد یابی کند و از بین ببرد، ولی این بستگی به همکاری استخبارات منطقه بویژه پاکستان دارد."

وحید مژده، کار شناس مسایل سیاسی افغان نیز با آقای ببرگن هم نظر است.

آقای مژده گفت "من تا حال نشنیده ام که تعداد زیاد از کسانیکه بالای شان انعام گذاشته شده است، در نتیجه انعام کسانی تشویق شده باشند و به حکومت امریکا آدرس آنان را بدهند. چنین چیزی صورت نگرفته است."

به باور آقای مژده، رهبری شبکه حقانی مثل اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده در مناطق مسکونی نیستند تا به سادگی دستگیر و یا کشته شوند—رهبری شبکه حقانی در مناطق کوهستان با افراد مسلح شان به سر میبرند و رد یابی آنان، مشکل است.

طالبان و شبکه حقانی

طالبان با نشر خبرنامه ای، افزایش انعام حکومت امریکا برای دستگیری رهبران شبکه حقانی را یک عمل بزدلانه خوانده و آنرا نشانه شکست امریکا در افغانستان خطاب نموده اند.

وحید مژده که رهبران طالبان شناخت نزدیک دارد، شبکه حقانی را جُِز گروه طالبان می خواند.

به باور آقای مژده، حکومت امریکا تلاش کرده است تا طالبان را تحت عنوان "طالبان خوب و بد" از هم جدا کند، ولی شبکه حقانی، به گفته آقای مژده، هیچگاهی خود را جدا از طالبان اعلام نکرده و فعالیت هایشرا در سراسر افغانستان با والیان که از سوی طالبان تعیین شده اند، همآهنگ و عملی می کند.

آقای مژده گفت "اینطور نبوده که آنها (شبکه حقانی) به صورت مستقل عمل کنند. مثلا اگر آنها کسانی را برای عملیات به کابل میفرستند، در داخل کابل، طالبان تشکیلات خود شان را دارند و آنها (طالبان) استند که که همکاری می کنند و پلان را که طرح شده، به هم تطبیق می کنند."

شبکه حقانی در اواخر دهه ۱۹۷۰ به رهبری جلال الدین حقانی تاسیس شد.

حکومت امریکا می گوید که این شبکه با القاعده و طالبان افغان و سایر سازمان های دهشت افگن در منطقه متحد است.

مقام های امریکایی گفته اند که این شبکه مسوول بسیاری حملات در افغانستان است به شمول حمله ۱۹ ساعته بالای سفارت ایالات متحده در کابل که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت. در سپتامبر سال ۲۰۱۲ ، وزارت خارجه امریکا، شبکه حقانی را به حیث سازمان دهشت افگن اعلام کرد.

برنامه انعام برای عدالت در سال ۱۹۸۴ میلادی توسط وزارت خارجه ایالات متحده تاسیس شد. از آنزمان حکومت امریکا، بیش از ۱۲۵ میلیون دالر را برای بیشتر از ۸۰ نفری که معلومات مؤثر را برای رد یابی افراد گروه های دهشت افگن و یا جلوگیری از حملات دهشت افگنی ارائه کرده اند، پرداخته است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG