لینک های دسترسی

Breaking News

پنجم می آغاز مبارزات انتخاباتی اوباما


سفر غیر مترقبۀ براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به افغانستان اشاره میکند که سیاست خارجی و موضوعات امنیتی یک بخش مهم از انتخابات ریاست جمهور در امریکا است ولی تحلیل گران به این نظر اند که موضوع اقتصاد در محراق توجه مبارزات انتخاباتی قرار خواهد داشت.

گزارش صوتی را در اینجا بشنوید.

متن گزارش:

خروج نیروهای امریکایی، تعقیب، از بین بردن و ریشه کن ساختن القاعده و تصویب اصلاحات مراقبت های صحی از تعهدات بود که رئیس جمهور اوباما درجریان مبازات انتخاباتی سال 2008 به آن تعهد کرده بود. رئیس جمهور اوبا با از بین بردن اسامه بن لادن و تعین تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، خروج کامل نیروهای امریکایی ازعراق و همچنان تصویب سیستم مراقبت های صحی توانسته است، تعهدات مهم مبارزات انتخاباتی خویش را جامۀ عمل بپوشاند.

براک اوباما:

"من میتوانم به مردم امریکا و جهان بگویم که ایالات متحده عملیاتی را راه اندازی کرده و اسامه بن لادن رهبر القاعده را هلاک ساخت، دهشت افگنی که مسؤول مرگ هزاران مرد، زن و طفل بیگناه بود."

قرار است، رئیس جمهور براک اوباما به تاریخ پنجم ماه می رسماً مبارزات انتخاباتی خویش را آغاز کند. او میخواهد از این دست آورد ها در مبارزات انتخاباتی خویش نفع ببرد و پیروزی را برای یک دور دیگر از آن خود سازد.

ولی مت رامنی رقیب رئیس جمهور براک اوباما از حزب جمهوری خواه میگوید که رئیس جمهور میتواند این دست آورد را به نام خود رقم زند، ولی نباید از آن به گونۀ یک وسیلۀ سیاسی استفاده کند. رامنی گفت که اگر وی رئیس جمهور میبود همان را میکرد که رئیس جمهور اوباما انجام داده است.

مت رامنی:

"البته که من نیز دستور از بین بردن اسامه بن لادن را صارد میکردم زیرا وی شخصی بود که بدترین آسیب را به امریکا رسانیده است."

در حالی است که مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در سه روز دیگر آغاز میگردد، تحلیل گران میگویند که موضوع اقتصاد باید نقطۀ تمرکز این دور ریاست جمهوری باشد.

ریچارد وایتز از مرکز تحلیل های سیاسی و نظامی میگوید که این دست آورد ها تاثیر اندکی بر انتخابات به جا خواهد گذاشت، ولی نمیتواند پیروزی رئیس جمهور اوباما را تضمین کند.

ریچارد وایتز:

"اگر موضوع جنگ باایران وجود میداشت، میتوانست تاثیر بیشتری نسبت به افغانستان در مبارازات انتخاباتی داشته باشد، ولی فکر نمیکنم که این دست آورد ها تاثیری به سزای در انتخابات داشته باشد."

وایتز میگوید که احتمال دارد رئیس جمهور اباما بخواهد که از سفرش به افغانستان و امضای سند همکاری های ستراتیژی با رئیس جمهور کرزی درحالی سود ببرد که یک سال قبل در این روز اسامه بن لادن نیز کشته شده بود. زیرا وی کسی بود که در این رابطه منحیث رئیس جمهور تصمیم اتخاذ کرد.

وایتز علاوه کرد که امضای سند همکاری های ستراتیژیک نمیتواند به مثابۀ یک دست آورد بزرگ به شخص رئیس جمهور اباما باشد.

ریچاردوایتز:

"ما همه توقع میبردیم که سند همکاری های ستراتیژیک باید قبل از کنفرانس ناتو به امضا میرسید. ولی این روند به خاطر بعضی موضوعات مانند، عملیات شب هنگام و حادثۀ سوختاندن قرآن به تعویق افتاد."

تحلیل گران به این عقیده اند که رئیس جمهور اباما باید برای بدست آوردن رای مردم، در بخش احیای مجدد اقتصاد و کاهش سطح بیکاری در این کشور کار های زیادی را انجام دهد.
ولی سوال در این جا است که آیا مردم ایالات متحدۀ امریکا در زمان رفتن به پای صندوق های رای دست آورد های حکومت اوباما را به یاد خواهند داشت، ویا بیشتر متوجه وضعیت اقتصادی در این کشور خواهند بود.

XS
SM
MD
LG