لینک های دسترسی

Breaking News

از مروانا تا به رئیس جمهوری، امریکاییان انتخاب می‌کنند


استعمال تفریحی مروانا در چهار ایالت و واشنگتن دی سی قانونمند است
استعمال تفریحی مروانا در چهار ایالت و واشنگتن دی سی قانونمند است

یک چهارم امریکاییان در ساحاتی زنده‌گی می‌کنند که مصرف تفریحی مروانا در آن مجاز است و اگر رای‌دهنده‌گان امریکایی در انتخابات روز سه شنبه منظور کنند، مصرف تفریحی این مادۀ نشه آور در کالیفورنیا، ماساچوستس و سه ایالت دیگر نیز قانونمند خواهد شد.

مروانا مانند چرس و حشیش یکی از مشتقات نشه آور بنگ یا شاه دانه است و از برگ این بته استحصال می‌شود.

استعمال تفریحی مروانا در چهار ایالت امریکا –واشنگتن، اوریگن، کلورادو و الاسکا - و واشنگتن دی سی قانونی است و رای مثبت برای قانونمند ساختن مصرف تفریحی این ماده در کالیفورنیا، مصرف آن را در سرتاسر ساحل غربی امریکا رایج خواهد ساخت.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که نظرپرسی های عامه که پیش از برگزاری انتخابات صورت گرفت، تمایل رای‌دهنده‌گان کم از کم پنج ایالت دیگر را به قانونمند ساختن مصرف تفریحی مروانا نشان می‌داد.

بر علاوه، شماری از ایالت‌ها مانند دکوتای شمالی، مونتانا، ارکنساس و فلوریدا نیز در انتخابات امروز در برگه های رای‌دهی، در مورد قانونمند ساختن مصرف درمانی مروانا، آنهم فقط بر اساس نسخۀ داکتر، نظر رای‌دهنده‌گان را خواسته است.

در مجموع مصرف درمانی و تفریحی یک یا چند مشتق بنگ در ۲۵ ایالت امریکا مجاز است.

منبع معلومات: ادارۀ احصائیۀ ایالات متحدۀ امریکا
منبع معلومات: ادارۀ احصائیۀ ایالات متحدۀ امریکا

مصرف درمانی یا طبی مروانا که داکتر آن را سفارش می‌کند، در کالیفورنیا از سال ۱۹۹۶ قانونمند است.

نظرپرسی‌هایی که از سوی انستیتیوت پالیسی عامۀ ایالت کالیفورنیا صورت گرفته است نشان می دهد که ۵۵ درصد رای‌دهنده‌گان این ایالت مایل اند تا فروش مروانا یا مشتقات هم سان آن، مانند مشروبات الکلولی مجاز و نظام‌مند باشد و ایالت‌ها از این ناحیه مالیه جمع آوری کنند.

خبرگزاری رویترز بر اساس نتایج نظرپرسی‌ها در ماساچوستس، مین، اریزونا و نوادا گزارش داده است که حمایت عامه از قانونمند شدن مصرف مروانا در این ایالت‌ها نیز بیشتر از نصف است.

ادارۀ احصائیۀ امریکا گزارش داده است که با قانونمند شدن مصرف تفریحی مروانا در کالیفورنیا که با جمعیت ۳۹ میلیونی، پرنفوس ترین ایالت امریکا است، در کل استعمال تفریحی این ماده برای ۲۰ درصد جمعیت امریکا مجاز خواهد شد.

طرفداران قانونمند شدن مصرف مروانا از چند دهه برای جلب حمایت رای‌دهنده‌گان مبارزه داشتند اما تا انتخابات ۲۰۱۲ که مصرف آن در ایالت‌های کلورادو و واشنگتن قانونی شد، موفقیت اندکی داشتند.

کارشناسان می‌گویند که با مجاز شدن مصرف مروانا، باید میکانیزم‌های پیچیده برای تنظیم فروش و استعمال این ماده به کار انداخته شود تا آن را از دسترس اطفال و نوجوانان دور نگهداشته و دخالت گروه‌های قاچاق مواد مخدر در این زمینه از بین برده شود.

با وصف حمایت شمار زیاد ایالت‌های امریکا از قانونمند ساختن مصرف تفریحی و طبی مروانا، این ماده در قوانین فدرال امریکا جایگاه مشابه هیرویین را دارد، به این معنا که افزون بر رای مردم، این قوانین نیز نیاز باید بازنگری و تعدیل شود.

XS
SM
MD
LG