لینک های دسترسی

Breaking News

کامیابی احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات کانگرس


امریکایی ها در انتخابات میان دوره یی کانگرس این کشور، تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، ۳۶ کرسی از ۱۰۰ عضو مجلس سنا و ۳۶ والی از ۵۰ ایالت امریکا را دوباره انتخاب خواهند کرد.

اکثر تحلیلگران پیشگویی می کنند که جمهوریخواهان قادر خواهند شد تعداد شان را در مجلس نمایندگان امریکا افزایش داده و یک فرصت عالی را در دست دارند تا اکثریت مجلس سنا را نیز در دست گیرند.

جمهوریخواهان باید کم از کم شش چوکی سنا را که اکنون در کنترول دمکرات ها می باشند به خود اختصاص دهند تا اکثریت سنا را در دست گیرند.

نظرسنجی نشان می دهد که رای دهندگان از کارکرد های رئیس جمهور اوباما و مسیری که این کشور در حرکت است، خورسند نیستند.

فرانک نیوپورت از سازمان نظر سنجی گلوپ می گوید یکی از مسایل که نگرانی امریکایی ها را برانگنخته، اقتصاد و مشاغل است.

فرانک نیوپورت می گوید: "اگر همه مسایل دیگر را نادیده بگیریم، فکر می کنم اقتصاد و دسترسی به شغل، نگرانی عمده و واضح شهروندان این کشور را تشکیل می دهد."

انتخابات میان دوره یی از اهمیت به سزای برای رئیس جمهور اوباما برخوردار است کسی که از دمکرات ها می خواهد پیشبینی های تلخ کارشناسان را نظر انداز کرده و به پای صندوق های رای بروند.

آقای نیوپورت می گوید: "بدگمانی امریکا را به مهتاب نکشاند. بدگمانی هیچگاهی جنگ را پایان نداد. هیچگاهی بیماری را مداوا نکرد. با بدگمانی نمی توان کسب و کاری را آغاز کرد و مغز جوانی را تغذیه کرد. بدگمانی یک گزینه است اما امید و آرزو داشتن گزینۀ بهتری پنداشته می شود."

اما رئیس جمهور شاید می خواهد با تاریخ مبارزه کند. حزب روسای جمهوری که دو بار انتخاب می گردند، معمولاً در انتخابات میان دوره یی با شکست مواجه شده و کرسی های نمایندگان خود را در مجلس از دست می دهند.

علاقمندی پایین مردم به بارک اوباما شاید کاندید های حزب دمکرات را در انتخابات امروز چهارم نومبر، در سرتاسر ایالات متحده متاثر سازد.

مایک دونکان، رئیس پیشین کمیتۀ مرکزی حزب جمهوریخواه از جمله افرادی است که در مورد فرصت های که جمهوریخواهان بتوانند اکثریت مجلس سنا را کسب کنند، محتاطانۀ ابراز خوشبینی می کند.

آقای دونکان می گوید: "به ویژه رقابت ها برای راه یابی به مجلس سنای امریکا بسیار محلی است. ما این بار کاندید های خوبی داریم. به سمت پیروزی روان استیم اما همه چیز هنوز به پایان نرسیده است. نمی توان پیروزی را از پیش ضمانت کنیم."

دونکان می افزاید که جمهوریخواهان آنچه در توان دارند به خرج خواهند داد تا به انتخابات میان دوره یی به مثابۀ یک همه پرسی در خصوص محبوبیت رئیس جمهور و پالیسی هایش، وجه ملی بدهند.

انتخابات میان دوره یی بیشتر مسایل داخلی را احتوا می کند. اما امسال ایجاد گروه دولت اسلامی در شرق میانه و هراس از گسترش ایبولا مردم را در آخرین هفته های مبارزات انتخاباتی تکان داده است.

بسیاری رقابت های کلیدی امسال برای حضور در مجلس سنای ایالات متحده در ایالت های تحت کنترول جمهوریخواهان قرار داشته و تازه ترین همه پرسی نشان می دهد که اکثر مردم در ساعات اخیر مبارزات انتخاباتی به سمت جمهوریخواهان رو گردانند.

تخمین ها نشان می دهد که مصارف انتخابات امسال به چهار میلیارد دالر برسد، که پر هزینه ترین انتخابات کانگرس امریکا را در تاریخ این کشور تشکیل می دهد.

گزارش: جیم ملون، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: قدیرمشرف

XS
SM
MD
LG