لینک های دسترسی

Breaking News

امریکاییان امروز رئیس جمهور جدید شان را انتخاب می‌کنند


شاید حدود ۷۰ درصد ۲۲۶ میلیون امریکایی واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات شرکت کنند
شاید حدود ۷۰ درصد ۲۲۶ میلیون امریکایی واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات شرکت کنند

رای دهنده‌گان امریکایی روز سه شنبه هشتم نوامبر برای انتخاب ۴۵ مین رئیس جمهور ایالات متحده رای می دهند که در آن هیلری کلنتن دیموکرات و دونالد ترمپ جمهوریخواه در برابر هم رقابت می‌کنند.

مرکز تحقیقاتی پیو با توجه به میزان مشارکت رای‌دهنده‌گان در رای‌دهی پیش از وقت، پیش بینی کرده است که شاید حدود ۷۰ درصد ۲۲۶ میلیون امریکایی واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات شرکت کنند.

شماری از ایالت‌های ایالات متحدۀ امریکا به رای‌دهنده‌گانی که نمی‌توانند در روز انتخابات رای بدهند، پیش از برگزاری انتخابات اجازۀ رای‌دهی می‌دهد. تا کنون حدود ۴۲ میلیون شهروند امریکا به شمول رئیس جمهور باراک اوباما پیش از وقت رای‌داده اند.

آرای مسلمانان

بر اساس آمار ادارۀ احصائیۀ ایالات متحدۀ امریکا حدود ۳.۳ میلیون یا یک درصد جمعیت ایالات متحده مسلمانان اند که از آن جمله حدود یک میلیون نفر آن برای رای‌دهی در انتخابات هشتم نوامبر ثبت نام کرده اند.

شواری سازمان های مسلمانان ایالات متحده گفته است که شمار مسلمانان امریکایی که برای رای‌دهی در انتخابات ۲۰۱۶ ثبت نام کرده اند، در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ دوبرابر شده است.

همزمان در انتخابات ریاست جمهوری، رای‌دهنده‌گان امریکایی، تمام ۴۳۵ عضو مجلس نماینده‌گان و یک سوم اعضای مجلس سنای کانگرس ایالات متحده را نیز انتخاب می‌کنند.

نتایج انتخابات

مراکز رای‌دهی در ایالت‌های ۵۰ گانۀ ایالات متحده بین ساعت شش تا هفت صبح باز شده و بین هفت تا هشت شام به روی رای‌دهنده‌گان باز خواهد بود.

به مجرد بسته شدن مراکز رای‌دهی هر ایالت، پیش‌گویی نتایج آرای آن ایالت بر اساس نظرسنجی‌هایی که در طول روز انتخابات از رای‌دهنده‌گان صورت گرفته است نشر خواهد شد که در بسا موارد نتایج نهایی رسمی با این تخمین همخوانی داشته است.

در اکثر انتخابات عمومی ایالات متحده پیش از پایان روز انتخابات نتایج ابتدایی اعلام شده است و انتظار می‌رود که در انتخابات امسال نیز نتایج ابتدایی حوالی نیمه شب و نتایج نهایی ساعاتی بعد از آن اعلان شود.

مجموعاً ۵۳۸ حوزۀ انتخاباتی در سرتاسر ایالات متحده وجود دارد که نامزد برنده باید رای ۲۷۰ حوزه را کمایی کند. در صورتیکه هر نامزد برندۀ آرای ۲۶۹ -۲۶۹ حوزۀ انتخاباتی شود، مجلس نماینده‌گان کانگرس برای تعیین برندۀ انتخابات رای‌گیری خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG