لینک های دسترسی

Breaking News

"جهادیزم افراطی" یا "تروریزم اسلام افراطی"؟


شیوۀ مبارزه با داعش، یکی از مسایل مطرح در مناظره های دو نامزد ریاست جمهوری بود.
شیوۀ مبارزه با داعش، یکی از مسایل مطرح در مناظره های دو نامزد ریاست جمهوری بود.

مسئلۀ مبارزه با دهشت افگنی، برای اکثر رأی دهندگان امریکایی، در اولویت قرار دارد؛ با اینهم، دو نامزد مطرح ریاست جمهوری ایالات متحده، در این زمینه دیدگاه های متفاوتی ارایه میدارند.

در حالی که هم دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه، و هم هیلری کلنتن، نامزد دموکرات، هدف شان را شکست دادن به گروه دولت اسلامی یا داعش، و جلوگیری از گسترش افراطیت در امریکا مشخص میسازند، اما در شیوه های نایل آمدن به این هدف، اختلاف نظر دارند.

وقتی از هیلری کلنتن یا دونالد ترمپ در بارۀ اولویت کاری شان در مبارزه به دهشت افگنی بپرسید، احتمالاً پاسخ های مشابه خواهید شنید. خانم کلنتن میگوید: "من داعش را شکست خواهم داد. و بخش دیگر اینست که تلاش مانرا تشدید بخشیم و در داخل کشور، هشیارتر باشیم."

هدف ترمپ نیز شکست دادن داعش است؛ اما او گروه داعش را، بخشی از یک مشکل بزرگتر میبینید. آقای ترمپ میگوید: "ما در این کشور، جلو تروریزم اسلام افراطی را خواهیم گرفت، و هیلری حتی نامی از آن نخواهد بُرد.»

اما هیلری کلنتن، همانند رئیس جمهور أوباما، از کاربُرد اصطلاح "تروریزم اسلام افراطی" امتناع میورزد. او برای دهشت افگنانی مثل داعش، نام دیگری دارد: "جهادیزم افراطی"!

پلان خانم کلنتن اینست که پایگاه های داعش را از بین ببرد، برای شکست دادن شبکه های دهشت افگن با متحدین هماهنگی داشته باشد، با جامعۀ مسلمانان امریکایی همکاری نزدیک داشته باشد، و برای قوی ساختن نیرو های تعمیل قانون در خنثی ساختن دسایس دهشت افگنی، استخبارات را قوی تر سازد.

از جانبی هم، ترمپ دیگر بر پیشنهاد خود مبنی بر تحریم ورود مسلمانان به امریکا، پافشاری نمیکند. در عوض، او میگوید کسانی که به امریکا می آیند، باید "بررسی شدید" شوند و نیز بر کنترول هرچه بیشتر سرحدات تأکید میورزد.

ترمپ، در حالی که جزییات پلان اش را ارایه نمیدارد، میگوید که در عوض تلاش برای سرنگونی رژیم اسد، خواهان همکاری نزدیکتر با روسیه و دولت های میانه رو عرب است.

سیدنی شاچنو، جنرال متقاعد امریکایی که حامی ترمپ است، از طریق سکایپ به صدای امریکا گفت که به باور او، آقای ترمپ در قسمت رعایت محدودیت ها و مقررات جنگ، مثل حکومت کنونی محافظه کار نخواهد بود.

جنرال شاچنو افزود: "دونالد ترمپ هیچ راه گریزی به داعش نخواهد گذاشت. در هرجایی که باشند، او برآنها حمله خواهد کرد."

اما حامیان هیلری کلنتن میگویند که نامزد دموکرات نیز در سرکوب دهشت افگنان قاطعانه عمل خواهد کرد. جیمز جیفری دیپلومات متقاعد که حامی هیلری است، میگوید تا رسیدن خانم کلنتن به قدرت، شهر موصل عراق از داعش آزاد خواهد شد.

آقای جیفری به صدای امریکا گفت: "شکی ندارم که خانم کلنتن با جذبه، به دنبال آخرین پایگاه داعش در رقه خواهد رفت.»

مقامات عراقی میگویند عملیات کنونی برای بیرون راندن داعش از موصل، از آنچه پلان شده بود، جلوتر است. نتیجۀ آن هرچه باشد، اکثر تحلیلگران میگویند که تأثیر چشمگیری بر ستراتیژی امریکا خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG