لینک های دسترسی

Breaking News

توقعات و نقش ایالات متحده از کنفرانس بن در مورد افغانستان


توقعات و نقش ایالات متحده از کنفرانس بن در مورد افغانستان
توقعات و نقش ایالات متحده از کنفرانس بن در مورد افغانستان

ایالات متحده امریکا به این باور است که کنفرانس دوم بن کامیاب خواهد بود زیرا اشتراک وحمایت قوی هشتاد و پنج کشور و پانزده سازمان بین اللملی برای آینده بهتر افغانستان بیجا نخواهد بود.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا ضمن بیان این مطلب اشتراک پاکستان را در این کنفرانس سودمند خواند.

او می گوید "ما فکر می کنیم که پاکستان بخش مهم این روند است و ما فکر میکنیم که اشتراک پاکستان به سود آن کشور است."

و همچنان لیزا کورتیس، تحلیلگر امور روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی در مرکز تحقیقاتی در هیرتج فاوندیش می باشد. وی در مورد اهمیت کنفرانس دوم بن و توقعات ایالات متحده امریکا از کنفرانس بن اظهار نظر نموده گفت "فکر می کنم که این یک فرصتی خوبی برای جامعه جهانی است تا حمایت خود را برای یک کشور آزاد و مستقل افغانستان ابراز نمایند و نیز فرصتی ایست تا ابعاد مختلف مسایل اقتصادی را به منظور حمایت از اقتصاد افغانستان مورد بحث قرار بدهند و نشان بدهند که حمایت از یک افغانستان با ثبات چه قدر مهم است.با توجه به پیشرفت در زمینه مصالحه، فکر می کنم که در حال حاضر آن یک امر دشواری به نظر می رسد مخصوصا این که حمله هفته گذشته بر نیروی های سرحدی پاکستانی و این مسایل نشان می دهد که تا هنوز راه درازی برای تدوام تلاش های صلح و رسیدن به صلح در افغانستان باقی است."

اما سوال اینجاست که آیا کنفرانس دوم بن در عدم موجودیت پاکستان کامیاب خواهد بود؟ و آیا پاکستان در بخشی از روند تصمیم گیری در کنفرانس دوم بن خواهد بود یا خیر؟

آقای تونر می گوید هر چند این روند برای آینده افغانستان است ولی نقش پاکستان در آن مهم می باشد. او می گوید "پاکستان هنوز هم نقش مهمی را بازی کرده می تواند ولی ما فکر می کنیم که چیزی که ما در ساختار آن صحبت کردیم، برنامه ریزی برای آینده افغانستان است که باید ادامه داده شود. بار دیگر تکرار می کنم که عدم اشتراک پاکستان قابل تاسف است."

در اینکه کنفرانس دوم بن در رابطه به افغانستان یک موفقیت خواهد بود چه منافع را برای ایالات متحده امریکا در بر خواهد داشت؟ خانم کرتیس می گوید ایالات متحده امریکا متعهد است تا برای افغانستان کار نماید.

او می گوید "من چنین استدلال می کنم که هر گونه خروج نیرو های ایالات متحده امریکا باید با درنظر داشت چگونگی شرایط صورت گیرد و به این مسئله هم توجه دارم که در این مقطع مهم زمان برنامه آشتی را می تواند یک کمبودی برای اداره رئیس جمهور اوباما تلقی کرد."

به گفته آقای تونر با وجود حالات پیچیده میان واشنگتن - اسلام آباد، استراتیژی ایالات متحده در قبال افغانستان به گونه یی که است باقی می ماند.

او علاوه کرده می گوید "قسمی که ذکر کردم کنفرانس دوم بن دایر می شود و به هیچ گونه ای به تاخیر نمی افتد. برای ما مهم است که با طرح های دراز مدت برای افغانستان به پیش برویم."

نظر به گفته های مارک تونر ایالات متحد متعهد است تا برای ثبات هر دو کشور افغانستان و پاکستان کار نماید.

XS
SM
MD
LG