لینک های دسترسی

Breaking News

فِلدمن: امریکا از حکومت جدید افغانستان حمایت می کند


دانیل فِلدمن، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان
دانیل فِلدمن، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان

دانیل فِلدمن، فرستاده ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، می گوید که کشورش از حکومت وحدت ملی در افغانستان حمایت می کند.

آقای فِلدمن گفت" اعتقاد داریم که {این حکومت} به بهترین شکل منافع افغان ها را تامین می کند و ما قویاَ از آن حمایت می کنیم و انتظار داریم در حکومت جدید به نقش تسهیل کننده و حمایت قوی خود ادامه دهیم."

آقای فِلدمن تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان را فرصت خوبی برای ثبات دراز مدت در آن کشور عنوان کرد.

فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان گفت که رهبران دو تیم انتخاباتی به آوردن اصلاحات در افغانستان تعهد کردند و حکومت جدید در آن کشور همه شمول و از تمام افغان ها نمایندگی خواهد کرد.

فرستاده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان گفت که بعد از دو هفته اقامت در کابل به امریکا برگشته طی کنفرانس مطبوعاتی در نیویارک گفت که افغانستان تا هنوز با چالش های جدی از جمله انتقال امنیتی، سیاسی و اقتصادی مواجه است.

آقای فِلدمن اما این را هم افزود که رهبران دو تیم انتخاباتی گزینۀ خوب یعنی "حکومت وحدت ملی" را قبول کرده اند.

پس از امضای توافقنامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، نگرانی های از عدم دوام حکومت وحدت ملی مطرح شده است.

آقای فِلدمن، در رابطه می گوید که رهبران دو تیم متحد اند تا حکومت جدید در اولین روز های کاری شان، موثر باشد.

فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان گفت"چنین به نظر می رسد که هر دو جناح به طور کامل متحد اند تا به تنش های دوره انتخاباتی فایق آیند و تلاش دارند با همدیگر کار کنند و خدمات را برای مردم افغانستان، فراهم کنند."

حکومت جدید و روابط با پاکستان

سخنان فرستاده ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان در حالی بیان می شود که روابط میان افغانستان و پاکستان تاهنوز هم پر چالش است.

راکت پراگنی های فرامرزی بر ولایات شرقی از سوی پاکستان، یکی از مسایل جدی است که مقامات افغان را نگران ساخته است.

اما آقای فِلدمن می گوید که تشکل حکومت جدید، فرصتی خوبی برای تامین روابط دوجانبه میان کابل و اسلام آباد می باشد.

آقای فِلدمن در رابطه به مسایل سرحدی و روابط بزرگتر میان افغانستان و پاکستان به این باور است که ایجاد "اداره جدید در افغانستان شرایط و فرصت خوبی را فراهم می کند تا تلاش صورت گیرد دو کشور در مسایل امنیتی، مهاجرین، اقتصادی، تجارتی و سیاسی با هم دیگر کار کنند."

در ۱۳ سال پسین، روابط میان افغانستان و پاکستان توأم با فراز و نشیب ها بوده است.

کابل، اسلام آباد را به آموزش، تجهیز و حمایت از طالبان در افغانستان متهم کرده است، اتهامی که همواره از سوی اسلام آباد رد شده است.

آقای فِلدمن به صورت مشخص در مورد چالش های تشکیل حکومت وحدت ملی میان تیم های احمدزی و عبدالله چیزی نگفت، ولی تاکید ورزید که کمک های ایالات متحده برای حکومت جدید در افغانستان بر اساس اولویت ادارۀ جدید در افغانستان متمرکز خواهد بود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG