لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا کمک‌های خارجی‌اش را کاهش می‌دهد


شماری از قانونگذاران امریکایی به خاطر این اقدام ابراز نگرانی کرده اند
شماری از قانونگذاران امریکایی به خاطر این اقدام ابراز نگرانی کرده اند

مقام‌های امریکایی گفته اند که حکومت ایالات متحدۀ امریکا تا پایان ماه روان "کاهش چشمگیر منصفانه" را در میزان کمک‌های خود به کشورهای خارجی، وارد خواهد کرد.

رسانه‌های امریکایی چند روز پیش گزارش دادند که حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در نظر دارد تا یک ثلث کاهش در بودجۀ ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحده، به کانگرس پیشنهاد کند.

میک مولوانی، رئیس بخش بودجۀ قصر سفید، روز شنبه به شبکۀ خبری فاکس امریکا گفت "کاهش در کمک‌های خارجی را پیشکش کرده و پیشنهاد می‌کنیم که این پول را در داخل ایالات متحده مصرف کنیم. او افزود که کاهش در کمک‌های خارجی ایالات متحده "چشمگیر" و "منصفانه" خواهد بود.

مولوانی گفت که کاهش کمک‌های خارجی، حکومت را قادر خواهد کرد تا افزایش ۵۴ میلیارد دالری در بودجۀ نظامی خود را تمویل کند. او گفت "پیام واضح است؛ مصرف کمتر در خارج به مفهوم مصارف بیشتر در داخل است".

حکومت امریکا، سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دالر را برای وزارت خارجه و ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحده تخصیص می دهد، حالانکه بودجۀ سالانۀ وزارت دفاع امریکا ۶۰۰ میلیارد دالر یا بیشتر از آن است.

چندین قانونگذار جمهوریخواه پیش از شنیدن خبر در مورد کاهش مصارف وزارت خارجۀ ایالات متحده، ابراز نگرانی کرده اند.

اد رویس، رئیس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، گفته است "گزارش‌ها در مورد کاهش جدی مصارف که می تواند تلاش‌های ما را در امر مبارزه با دهشت افگنی، نجات زندگی مردم و ایجاد فرصت‌ها برای کارگران امریکایی، صدمه برساند، مرا بسیار نگران کرده است".

خبرگزاری رویترز به استناد یک وبسایت حکومت ایالات متحده گزارش داده است که ۲۰ ادارۀ دولتی امریکا در سال روان مالی ۳۶.۵ میلیارد دالر را صرف برنامه‌های مساعدتی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان خواهند کرد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا، چند روز پیش در تویتر خود نوشت: "کمک‌های خارجی، خیرات نیست. باید مراقب مصرف درست آن باشیم، اما این کمک‌ها کمتر از یک درصد بودجۀ ما بوده و برای امنیت ملی مان حیاتی است".

رئیس بخش بودجۀ قصر سفید گفته است که طرح پیشنهادی بودجۀ حکومت آقای ترمپ به تاریخ ۱۶ مارچ اعلام خواهد شد. رویترز گزارش داده است که کاهش چشمگیر در شماری از برنامه های داخلی نیز در طرح بودجۀ جدید حکومت ایالات متحده شامل است.

XS
SM
MD
LG