لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی مختصر به دوستی دیرینه امریکا و فرانسه


رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا شام سه شنبه در یک ضیافت با شکوه از فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه میزبانی کرد و فرانسه را متحد قوی و دیرینۀ امریکا خواند.

حدود ۳۵۰ مهمان به شمول رهبران سیاسی و تجاری و ستارگان معروف هالیوود در این ضیافت شام شرکت داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به خاطر آنچه "رهبری اصولی" در عرصۀ جهانی خواند، از فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه ستایش کرد.

رئیس جمهور اوباما گفت که دوستی دیرینه میان دو کشور به دو سده پیش برمی گردد، زمانیکه ایالات متحده برای گرفتن استقلال خود با بریتانیا می جنگید.

آقای اوباما گفت "دوست و هم پیمان ما رئیس جمهور هولاند، همه دوستان فرانسه یی ما که امروز در اینجا حضور دارند، زنده باد فرانسه، امریکا در پناه خدا باشد. زنده باد اتحاد میان ملتهای بزرگ ما."

رئیس جمهور فرانسه که به تازگی از شریک زندگی اش جدا شده است، به تنهایی در میان رئیس جمهور اوباما و بانوی نخست ایالات متحده نشسته بود.

آقای هولاند پیش از صرف غذای شام، به زبان فرانسه یی گفت که ایالات متحده و فرانسه "دو ملت بزرگ" است که چشم انداز همگونی نسبت به جهان دارند.

فراسوا هولاند گفت "آنچه که از ین دو کشور بزرگ انتظار می رود، نگهداشتن وعده های آنان برای آزادی و نوید پیشرفت است و نیز زنده نگهداشتن یک رویا است - رویای جفرسن، واشنگتن، لافایت و انقلابیون فرانسه است - رویایی که جهان را تغییر دهد. با متحد ساختن نیرو ها و استعداد های همدیگر قادر به زنده نگهداشتن شعله های امید خواهیم شد."

فرانسه، متحد دیرینه نظامی

فرانسه دیرینه ترین متحده ایالات متحده است و هردوکشور در درازنای تاریخ، در زمینه های مختلف سیاسی، نظامی و دپلوماتیک با هم روابط صلح آمیز داشته اند و اکثراً از مواضع همدیگر دفاع کرده اند.

در سال ۱۹۹۱، زمانیکه ایالات متحده برای جلوگیری از اشغال عراق به کویت وارد عمل شد، حکومت فرانسه همه نیرو های خود را در خلیج فارس، تا زمان پایان جنگ زیر فرمان امریکا قرار داد.

اما حکومت فرانسه یکجا با آلمان، بلجیم، چین و روسیه در سال ۲۰۰۳ با فیصله نامۀ شورای امنیت برای مداخلۀ نظامی ایالات متحده به عراق مخالفت کرد.

پس از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، استخبارات فرانسه از نزدیک با ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده همکاری کرد.

همچنان به دنبال تهاجم نظامی به رهبری ایالات متحده در افغانستان، سربازان فرانسه یی نیز در چوکات آیساف از این عملیات پشتیبانی کردند. بیشترین شمار سربازان فرانسه یی در افغانستان به ۳۸۵۰ در نوامبر سال ۲۰۰۹ می رسید.

اکنون ایالات متحده در چندین نهاد بین المللی از جمله ملل متحد، شورای مشارکت اروپا – اتلانتیک، سازمان امنیت و همکاری اروپا، گروه های اقتصادی جی ۲۰ و جی ۸، سازمان انکشاف همکاری های اقتصادی، صندوق بین الملی پول، بانک جهانی، سازمان جهانی تجارت با فرانسه هم تراز است.

همچنان فرانسه یکی از کشور ها ناظر در سازمان کشور های امریکایی می باشد.

گزارش: صدای امریکا
ترجمه: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG