لینک های دسترسی

Breaking News

تعطیل حکومت امریکا وارد سومین روز شد


باراک اوباما در سومین روز مسدودی مؤقت حکومت فدرال امریکا به خاطر نبود بودجه، جمهوری خواهان را هدف انتقاد شدید قرار داده، گفت که حتا امروز فرصت است تا بودجه را تصویب کرده، حکومت را دوباره فعال سازند.

جمهوریخواهان بر تقاضای شان مبنی بر تأخیر در تطبیق قانون خدمات صحی پافشاری دارند، رئیس جمهور اوباما هشدار داده است که معطلی در تصویب بودجۀ حکومت فدرال باعث میگردد تا ایالات متحده در پرداخت قروض خود، کوتاه بیاید، و عواقب آن وخیم خواهد بود.

رئیس جمهور اوباما در یک تلاش تازه در جهت سازگاری بر پایان دادن تعطیل حکومت فدرال، اواخر روز چهارشنبه با گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه در قصر سفید ملاقات کرد. پس از حدود یک ساعت گفتگو، احزاب دموکرات و جمهوریخواه نتوانستند اختلافات شانرا روی قانون خدمات صحی حل کنند.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده دموکراتها را به رد مذاکرات متهم کرد.

ورود اتهام به یکدیگر

آقای بینر گفت "می دانید در چنین ایام، مردم امریکا از رهبران شان انتظار دارند که یکجا شوند و برای یافتن راه حل به اختلافات شان تلاش کنند. رئیس جمهور امشب یک بار دیگر تکرار کرد که مایل به بحث نیست."

از سوی دیگر هری رید، رهبر اکثریت دموکرات ها در مجلس سنا ابراز نا امیدی کرد که جمهوریخواهان خواستار بحث بر یک بودجۀ تازه نیستند بلکه فقط می خواهند بر اقدام کوتاه مدتی مذاکره کنند که دوایر حکومتی را بگشایند.

آقای رید گفت "معضلۀ حد اعظمی قرضه گیری را پیشرو داریم، و آقای بینر میخواهد بر یک راه حل کوتاه مدت گفتگو کند. من فکر کردم که آنها راجع به مسایل دراز مدت مالی کشور نگران اند و به همین خاطر برایشان گفتیم که بیایید مذاکره کنیم."

ناکامی مذاکرات

قبل از این ملاقات، رئیس جمهور اوباما به تلویزیون سی ان بی سی گفته بود که وی هر گونه تلاش را برای همکاری با حزب جمهوریخواه انجام داده که موفقیتی در پی نداشته است.

رئیس جمهور اوباما گفت که اقدام موقت دیگر مصارف به قانونگذاران فرصت میدهد که در مورد بودجه جدید مذاکره کنند.

آقای اوباما افزود که تعطیل حکومت می تواند خاتمه یابد به شرطی که آقای بینر اجازه دهد که رأی گیری روی تصویب بودجه برای گشایش دوبارۀ حکومت صورت گیرد.

رئیس جمهور اوباما گفت "اگر آنها رای می دهند اطمینان حاصل کنند که صورت حساب کانگرس به وقت تادیه گردیده تا امریکا در پرداخت مصارفی که از قبل صؤرت گرفته کوتاهی نکند، سپس من به مذاکره معقول و مدنی روی همه مسایل آماده ام."

آقای اوباما می خواهد پیش از رسیدن معیاد ختم قرضه گیری به تاریخ هفدهم اوکتوبر، حد اعظمی میزان قرضه گیری حکومت ایالات متحده را بلند ببرد. او گفت اگر تعطیل حکومت ادامه یابد، عواقب فاجعه بار را به اقتصاد ایالات متحده در پی خواهد داشت.

گزارش: زلاتیکا هوک
برگردان: برشنا عمرخیل
XS
SM
MD
LG