لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: بحران بودجه برنده نداشت


بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا صبح امروز پیرامون تعطیلی قسمی دوایر حکومتی امریکا در قصر سفید سخنرانی کرد.

آقای اوباما در این سخنان از نما
یندگان دموکرات و جمهوریخواه تقدیر به عمل اورد که بلاخره بر بازگشایی حکومت و افزایش سطح قرضه گیری حکومت فدرال موافقه کردند.

به دنبال تصویب لایجه بازگشایی حکومت توسط کانگرس و بلند بردن سطح قرضه گیری، کارمندان دولتی ایالات متحده امریکا امروز پنجشنبه به وظایف شان برگشتند. رئیس جمهور اوباما با امضای این فرمان به تعطیلی سیاسی پایان داد که امکان داشت به بحران های جدید اقتصادی منجر شود.

مجلس نمایندگان امریکا که از سوی جمهوریخواهان کنترول میشود، چهارشنبه شب با ۲۸۵ رای موافق در برابر ۱۴۴ رای مخالف، لایحه را تصویب کردند.

این رای گیری پس از آن صورت گرفت که دوایر حکومت فدرال ایالات متحده برای بیش از دوهفته قسماً تعطیل باقیماند و دلیل این تعطیل نیز، امتناع جمهوریخواهان از تصویب بودجۀ حکومتی بود، زیرا میخواستند قانون خدمات صحی موسوم به خدمات صحی اوباما را، به تعلیق در آورند.

خسارات مالی

اقای اوباما و قانونگذاران دموکرات سازگاری با هر نوع تغییر را تا زمانی رد کردند که حکومت دوباره فعال شده و میزان قرضه گیری بلند برده شود. ننسی پلوسی رهبر دموکراتها گفت مخالفت به رهبری جمهوریخواهان باعث وارد شدن صدمات غیر ضروری به اقتصاد امریکا گردیده است.

ننسی پلوسی رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان امریکا گفت تعطیل حکومت اعتبار مالی امریکا را به مخاطره انداخت، رشد تولیدات ناخالص داخلی را شش در صد پائین اورد و به اقتصاد امریکا ٢۴ میلیارد دالر خساره وارد کرد. وی اضافه کرد «آیا فکر می کنید که بی توجهی ما ارزش ٢۴ میلیارد دالر خساره به اقتصاد ما را داشت؟ این بی توجهی است که مردم امریکا نمیتواند انرا تحمل کند.»

این لایحه اوایل روز چهارشنبه در سنای امریکا با ۸۱ رای موافق در برابر ۱۸ رای مخالف به تصویب رسیده بود. در میان رای مخالف، رای سناتور تد کروز نیز شامل بود که با همدست شدن با جمهوریخواهان محافظه کار مجلس نمایندگان تلاش نمود قانون جدید مواظبت صحی را لغو کند.

رئیس جمهور اوباما پس از رای گیری مجلس سنا از هر دو حزب؛ جمهوریخواه و دموکرات خواست که دیگر روش "حکومتداری با بحران" را کنار بگذارند.

شکست جمهوریخواهان

اعضای جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده که در نظرسنجی‌ها به دلیل تعطیلی قسمی دوایر حکومتی و ایجاد بن‌بست مورد انتقاد قرار گرفته بودند بروز چهارشنبه اعلان کردند که در این مبارره شکست خورده‌اند. جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان گفت «ما خوب جنگیدیم اما پیروز نشدیم.» با آنهم اقای بینر اضافه کرده که از تلاش به تعلیق در اوردند قانون مواظبت صحی اوباما منصرف نشده است.

این لایحه نتیجه سازگاری میان سناتور دموکرات هری رید، رئیس مجلس سنا و همتای جمهوریخواهش میچ مکانل بود که در اخرین لحظات چهارشنبه صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG