لینک های دسترسی

Breaking News

ده زندانی گوانتانامو به عمان منتقل می‌شود


رئیس جمهور اوباما عهد کرده بود که زندان گوانتانامو را می‌بندد
رئیس جمهور اوباما عهد کرده بود که زندان گوانتانامو را می‌بندد

حکومت عمان روز دوشنبه اعلام کرد که ده زندانی محبس نظامی ایالات متحده در گوانتاناموی کیوبا را، پذیرفته است، اما نام و هویت آنان را مشخص نکرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در آغاز دور نخست ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۰۹ تعهد کرد که زندان گوانتانامو را به دلیل اینکه در تضاد با ارزش‌های امریکایی است، کاملاً می‌بندد.

ناظران به این باور اند که در آخرین ساعات حکومت رئیس جمهور اوباما، شاید شمار بیشتر زندانیان از این محبس رها یا به جای دیگری منتقل شوند. با اینحال اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده هفتۀ گذشته گفت که انتظار نمی‌رود که شمار بیشتر زندانیان از این محبس رها شوند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در زمان کارزار انتخاباتی گفته بود که زندان گوانتانامو را نخواهد بست، زیر به گفتۀ وی می خواهد او را از "برخی افراد بد پر کند."

زندان گوانتانامو در پی حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش باز شدکه زمانی ۸۰۰ زندانی-عمدتاً مظنونان حملات ۱۱ سپتمبر- در آن نگهداری می شد.

با وصف تلاش‌های آقای اوباما برای بستن زندان گوانتانامو، کانگرس ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا کنون سد راه انتقال زندانیان و انسداد زندان گوانتانامو شده است. اکثر زندانیان باقیمانده در محبس گوانتانامو، از بیش از ده سال به اینسو بدون اتهام و محاکمه در بازداشت به سر می‌برند، اقدامی که به پیمانۀ وسیع از سوی جامعۀ جهانی محکوم شده است.

رئیس جمهور اوباما همواره گفته است که موجودیت زندان گوانتانامو به سود امنیت ملی ایالات متحده نبوده بلکه به مثابۀ ابزاری برای شایعه پراگنی دهشت افگنان و وسیلۀ آسیب به روابط امریکا با متحدان آن عمل می کند.

XS
SM
MD
LG