لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت شدید جمهوریخواهان با اقدام اجرایی اوباما


قانونگذاران جمهوریخواه تعهد کرده اند که در مقابل اقدام اجرایی باراک اوباما، رئیس جمهورایالات متحده امریکا در مورد قانون مهاجرت دست به اقدام خواهند شد. این اقدام اجرایی رئیس جمهور اوباما جلو اخراج نزدیک به پنج میلیون مهاجر را از ایالات متحده می گیرد.

آقای اوباما در سخنرانی شب پنجشنبه خود به وقت امریکا، سیستم مهاجرت این کشور را ورشکسته خوانده گفت که آنچه در اقدام اجرایی عملی خواهد شد عفو عمومی مهاجرین غیر قانونی نبوده بلکه آنچه اکنون جریان دارد عفو عمومی تلقی می گردد.

آقای اوباما گفت "رئیس جمهور گفت برخلاف گفته های منتقدین اگر یک سیستم درهم شکسته را به حالتی کنونی آن بگذاریم عفو عمومی عنوان شده می تواند. عفو کتله یی می تواند غیر منصفانه باشد. از جانب دیگر خروج کتله یی نه تنها ناممکن بوده بلکه در مغایرت با شخصیت و کردار ما است."

قانونگذاران جهموریخواه حتی قبل از اینکه رئیس جمهور اوباما این اقدام را اعلام کند، خشمگین بودند. این قانون باعث جلوگیری از اخراج میلیون ها مهاجر غیر قانونی می شود که والدین اطفال با شهروندی امریکا می باشند.

مِچ میکانل، رهبر اکثریت در مجلس سنا بعد از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره یی در ماه جنوری، رهبر قدرتمند کانگرس خواهد بود. او رئیس جمهور را به بی توجهی به نتایج این انتخابات متهم می کند.

آقای میکانل می گوید " اگر رئیس جمهور اوباما با مردم مخالفت می کند و خواست خود را بر مردم کشور تحمیل می کند، کانگرس این کشور دست به اقدام خواهد شد. ما گزینه های مختلف را در نظر داریم اما اشتباه نمی کنیم. هیچ اشتباهی. هنگامی که نمایندگان تازه انتخاب شده مردم کار را آغاز کنند، آنان دست به عمل خواهند زد."

اقدام اجرایی رئیس جمهور به باور شماری از جمهوریخواهان آمادگی برای عفو غیر قانونی محسوب شده و آن را سوء استفاده از اختیارات رئیس جمهور عنوان کرده اند.

جان کورنین از حزب جمهوریخواه می گوید "حالا درک کردم که آقای اوباما اخراج و پیگرد قانونی مهاجرین را اولویت بندی کرده، می تواند و کرده است اما رئیس جمهور این صلاحیت را از کجا به دست خواهد آورد که برای میلیون ها تن مجوز کار را توزیع کند؟"

تعدادی از رهبران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا اقدام رئیس جمهور را اقدامی شجاعانه خوانده که به ارزش های خانوادگی ارج گذاشته می شود و از آن استقبال کردند.

دیک دربین، سناتور دموکرات می گوید مردمی که توسط فرمان رئيس جمهور کمک می شوند، جنایکاران نیستند بلکه آنان والدین و اعضای خانواده های زحمت کش اند.

آقای دربین اتهاماتی را رد می کند که گویا اقدام رئیس جمهورعفوعمومی است "هیچ کاری نکردن و سیستم فعلی را پذیرفتن، عفو است. این همان چیزی است که رئیس جمهور آن را مسئوولیت پذیری می خواند.

مبارزه با مهاجرت غیر قانونی در مرز های ایالات متحده و اخراج مهاجرین غیر قانونی که مرتکب جرم شده اند، شامل اقدام اجرایی رئیس جمهور ایالات متحده می باشد. باراک اوباما گفت که باقی ماندن مهاجرین غیر قانونی در امریکا بستگی به بررسی سوابق امنیتی و جرمی شان دارد.

این در حالیست که قانونگذاران جمهوریخواه می گویند که آنان در حال بررسی چگونگی اقدام علیه اقدام رئیس جمهور می باشند.

کانگرس ایالات متحده امریکا باید لایحه مالی که بودجه حکومتی را تمویل می کند، تا ١١ دسمبر سال جاری تصویب کند و گفته می شود که تصویب این لایحه می تواند علیه اقدام رئیس جمهور استفاده شود اما قانونگذاران جمهوریخواه می گویند آنان نمی خواهند که دفاتر دولتی دوباره مسدود شود .

مسدودی شماری از دفاتر دولتی در ماه اکتوبر سال ٢٠١٣ برای ١٦ روز متواتر دوام کرد.

گزارشگر: سندی سین، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG