لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز نام نویسی بورس تحصیلی فولبرایت در افغانستان


نام نویسی امسال برنامه فولبرایت برای سال آکادمیک ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی است و برای کم از کم ۵۳ نفر در درجه تحصیلی ماستری، و سه تن برای درجه دکتورا می باشد. طبق برنامۀ فولبرایت،۱۰ تن هم در فهرست انتظار برای درجه تحصیلی ماستری می باشد.

هیلری اولسین ویندیکر، قنسول امور عامه در سفارت امریکا می گوید که زمان نام نویسی دانشجویان فولبرایت به تاریخ ۲۰ ماه مارچ به پایان می رسد.

از سال ۲۰۰۳ به این سو، بیش از ۴۵۰ افغان از فرصت تحصیلی در مقطع ماستری و دکتورا در برنامه های فولبرایت مستفید شده است اما این سومین سالی است که برنامه فولبرایت در مقطع دوکتورا برای افغانستان اعلام شده است.

دانش آموختگان فولبرایت افغان در ایالات متحده امریکا برای تصدی ریاست بخش های خصوصی و دولتی در سراسر افغانستان به کشورشان برگشته اند.

فولبرایت برنامه عمده تبادله آموزشی مربوط وزارت خارجه امریکا است. برنامه فولبرایت، سالانه ۸۰۰۰ فرصت تحصیل را در امریکا یا خارج از امریکا فراهم می کند. این برنامه در ۱۵۵ کشور جهان میسر است.

فولبرایت در افغانستان، یکی از بزرگترین برنامه ها در جهان است و درصدد است تا افغان های لایق را در درجه تحصیلی ماستری و دوکتورا در مراکز تحصیلات عالی سراسر امریکا جذب کند.

کاندیدان فولبرایت در رقابت های مبتنی بر شایستگی و در روندی آزاد انتخاب می شوند.

فرصت استثنایی تحصیل

محصلین فولبرایت مبلغی را به حیث کمک هزینه تحصیل طی زمان تحصیل در صنف های درسی شان و همچنین، مبلغی را ماهانه برای مصارف تحصیل شان دریافت خواهند کرد. مزایای بیمه صحی و پرداخت هزینه سفر رفت و برگشت به امریکا، از دیگر امتیازات بورس تحصیلی فولبرایت است.

دانشجویان ازبکستانی برنامه فولبرایت
دانشجویان ازبکستانی برنامه فولبرایت

دانشجویان افغان که در فولبرایت شرکت کرده اند، این برنامه را فرصت استثنایی می پندارند. نقیب الله سالارزی، کاندید برنامه فولبرایت برای درجه تحصیلی ماستری است. او برای تحصیل در رشته اداره عامه، امسال عازم امریکا است.

آقای سالارزی می گوید که به خاطر منابع سرشار آموزشی در ایالات متحده، زمینۀ مناسبی برای تحقیق و کسب تخصص برای نسل جوان مهیا است.

عارف علامه، محصل سال دوم مقطع ماستری در رشته انجینری ساختمانی در انستیتوت تکنالوژی ایالت جورجیای امریکا است. او با اشاره به تجربه کاری خود در موسسات خارجی در افغانستان می گوید که تحصیل در برنامه فولبرایت برایش فرصت استثنایی است.

آقای علامه، می گوید که مبحث انرژی ساختمان ها در امریکا برای وی بسیار دلچسب بوده زیرا تطبیق آن برای افغانستان ضروری می باشد.

دختران افغان زیادی در میان محصلین فولبرایت طی چند سال گذشته بوده است. معصومه ابراهیمی، محصل سال اول مقطع ماستری در رشته تجارت در پوهنتون ایالت اوهایوی امریکا است. او امیدوار است که تحصیلات وی از طریق فولبرایت، بتواند به زنان تجارت پیشه در افغانستان در پیشبرد تجارت حرفوی کمک کند.

مرور تقاضا و روند مصاحبه برای کاندیدان فولبرایت تا ماه جون ادامه خواهد یافت و منتخبین نهایی فولبرایت در ماه جولای اعلام خواهد کرد. بعد از روند انتخاب، پذیرش دانشگاه و روند امتحان تا فیبروری ۲۰۱۶ و مصاحبه ها برای اخذ ویزه امریکا تا جولای ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG