لینک های دسترسی

Breaking News

قصرسفید: رفع تعزیرات ایران مرحله وار خواهد بود


قصرسفید در واشنگتن دی سی
قصرسفید در واشنگتن دی سی

قصرسفید می گوید که توافق هسته یی با ایران مستلزم فسخ تعزیرات علیه آن کشور "به گونۀ مرحله یی" خواهد بود.

این اظهارات در تقابل با موقفگیری رهبر ارشد ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور آن کشور قرار می گیرد که گفته اند تعزیرات باید فوراً پس از اجرای توافق برطرف شود.

بنیامین رودز، معاون مشاور امنیت ملی قصرسفید گفت که چارچوب میان ایران و مذاکره کنندگان بین المللی اجازه می دهد تا تعزیرات با گذشت زمان رفع گردد نه به یکبارگی.

آقای رودز گفت که بارک اوباما تصریح کرده که اگر جزییات نهایی مذاکرات تا ۳۰ جون با چارچوب همگونی نداشته باشد، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

آیت الله خامنه یی در نخستین اظهارات خود روی چارچوب توافقات هسته یی گفت که در مخالفت با توافقنامه قرار ندارد. اما رهبر ارشد مذهبی ایران خاطرنشان کرد که تحریم های "تنبیهی کاملاً در روز توافق برداشته شود." آقای خامنه یی اذعان داشت "تا هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته و توافق تنها روی شکل گیری چارچوب به دست آمده است."

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز روز پنجشنبه حین بزرگداشت از روز تکنالوژی هسته یی ایران گفت "هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر تمام تعزیرات وضع شده بر ایران کاملاً در نخستین روز اجرای توافقنامه برداشته شود."

معاون مشاور امنیت ملی قصرسفید افزود که اظهارات روز پنجشنبۀ آیت الله خامنه یی و حسن روحانی زادۀ فشار های داخلی از سوی تندروان ایران است اما به این معنی نیست که توافق نهایی دست نیافتنی باشد.

آقای رودز گفت "واضح و قابل درک است که تسهیل تعزیرات مرحله وار خواهد بود. حقیقت موضوع اینست که ما چارچوب را در دست داریم."

اما جان مکین، رئیس کمیتۀ امور نظامی مجلس سنای امریکا می گوید که اظهارات آقای خامنه یی "یک مانع بزرگی" به نظر می رسد و به اعضای سنا به این باور رسیده اند که ایران و ادارۀ اوباما "در دو مسیر بسیار متفاوت" روان اند.

آقای مکین می گوید "اگر خواسته باشیم توجه جدی به این توافق به خرج دهیم، ایجاب می کند ادارۀ اوباما اختلافات را به طور کامل واضح سازد."

اما جوش ارنست، سخنگوی قصرسفید در صفحۀ تویتر خود اظهارات آقای مکین را انتقاد کرده آن را "بی تکلف و بی پروا" خوانده گفته است "نباید اینگونه اظهارات را بیان کند."

کشور های غرب از مدت زمان درازی به اینسو نگران بودند که برنامۀ هسته یی ایران آن کشور را قادر به ساختن بم اتم خواهد ساخت.

اتهامات که ایران همواره آن را رد کرده گفته است که برنامۀ هسته یی تهران تنها و تنها برای مقاصد صلح آمیز مانند، تولید برق و تداوی سرطان طرح ریزی شده است.

این مطلب بااستفاده از خبرنامۀ قصرسفید و اسوشیتدپرس تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG