لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز ارزیابی ماموریت نظامی ایالات متحده در عراق


آقای کربی گفت که ۹۰ سرباز اضافی امریکایی، در بغداد حضور دارد
آقای کربی گفت که ۹۰ سرباز اضافی امریکایی، در بغداد حضور دارد
ایالات متحده، ارزیابی ماموریت نظامی این کشور را در عراق، به منظور عملی سازی تعهد رئیس جمهور امریکا مبنی بر اعزام تا۳۰۰ مشاور نظامی امریکایی به عراق، آغاز کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا می گوید که دو گروه ویژۀ عملیاتی – مشتمل بر چهل کارمند که در عراق کار کرده اند – کار خود را روز سه شنبه آغاز کردند.

آقای کربی گفت که ۹۰ سرباز اضافی امریکایی، همین اکنون در بغداد حضور دارد تا مرکز مشترک جدید عملیاتی را در آن شهر شکل دهند.

قرار است، چهار گروه دیگر در چند هفتۀ آینده به عراق مواصلت ورزد که با آن، رقم مجموعی کارمندان امریکایی نزدیک به ۲۰۰ تن خواهد رسید.

ایالات متحده در ضمن، با انجام ۳۰ تا ۳۵ پرواز، عملیات نظارت هوایی را به منظور آگاهی بهتر از اوضاع امنیتی عراق انجام می دهد تا در جریان مبارزۀ نیرو های عراقی با شورشیان ممد واقع شود.

پیشرفت های شورشیان سنی مذهب عراق، باعث شعله ور شدن بحران در آن کشور شده است.

چالش جدید امریکا در عراق

با اعزام صدها سرباز امریکایی جهت پرداختن با بحران عراق، ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده با سوالات دشواری رو به رو شده که آیا این اقدام در نهایت به تجدید دخالت تمام عیار امریکا در عراق نخواهد انجامید.

از سوی دیگر، سوالاتی نیز ایجاد شده که آیا با در نظر داشت پیشرفت های شورشیان سنی مذهب در عراق، اعزام ۳۰۰ مشاور نظامی بسیار کم و بسیار ناوقت نخواهد بود.

اما جان ایرنست، سخنگوی قصر سفید، روز سه شنبه گفت که هدف اعزام سربازان امریکایی به عراق، "فراهم کردن حمایت و کمک مورد ضرورت حکومت آن کشور برای مقابله با شورشگری است."

آقای ایرنست گفت که ادارۀ رئیس جمهور به این باور است که "رهبران سیاسی عراق وقت دارند تصامیم لازم را به منظور متحد ساختن عراق در رویارویی با تهدید دهشت افگنان روی دست گیرند."

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده برعلاوه مشاورین نظامی اردو، فرمان اعزام ۲۷۵ سرباز امریکایی را به منظور حفاظت از سفارت ایالات متحده و سایر منافع امریکا در عراق، نیز صادر کرده است.

مشاورین نظامی امریکایی وظیفه دارند در بخش بلند بردن توانمندی و روحیۀ نظامیان عراقی با اردوی آن کشور کار کنند.

اما جولیان زیلزر، استاد تاریخ علوم سیاسی در پوهنتون پرنستون می گوید، برای ادارۀ رئیس جمهور اوباما مشکل خواهد بود تا رقم سربازان امریکایی را در عراق پایین نگهدارد.

خانم زیلزر می گوید که درگیری های پسین؛ همانند ویتنام و کوریا؛ نشان داده که چقدر اعزام رقم کوچک سربازان، راه را برای عملیات های بزرگتر باز کرده است.

خانم جولیان می گوید "با بزرگ شدن ماموریت، دخالت امریکا نیز وسعت میآبد. بسیار مشکل است که از اینگونه خود را بازداشت."

اهمیت کرد ها در روند سیاسی

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز سه شنبه با مسعود برزانی، رئیس منطقۀ خود مختار کرد ملاقات کرد.

آقای کری و بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده گفته اند که عراق باید یک حکومت "همه شمول" مرکب از سنی ها و اقلیت های کرد آن کشور را تشکیل دهد.

اما از سخنان آقای برزانی طوری وانمود شد که وی به این موضوع علاقمندی ندارد. برزانی گفت "پس از این همه تغیرات، با واقعیت جدید و عراق جدیدی رو به رو استیم."

نیرو های کردی، کنترول منطقۀ کرکوک – غنی از نفت – را در دست گرفته اند؛ مناطق را که نیرو های امنیتی عراق در رویارویی با شورشیان کشور عراق و شام ترک کردند.

نوری المالکی، صدراعظم عراق تعهد کرده تا در ختم ماه جون یک حکومت جدیدی را تشکیل دهد. ایالات متحده ابراز امیدواری می کند که آن حکومت افراد ارشد سنی های عراق را نیز با خود داشته باشد تا تلاشی باشد به منظور کاهش حمایت شورشیان.

یک مقام ارشد وزارت خارجۀ امریکا بر اهمیت دخیل بودن کرد های عراق تاکید ورزیده گفت که خروج آنان از روند سیاسی "بسیاری گرایش های سیاسی را تسریع می بخشد."

گزارش سازمان ملل حاکی از کشته شدن ۴۵۰۰ نفر تا ختم ماه می در عراق می باشد که بدترین خشونت های مرگبار را در آن کشور از سال ۲۰۰۸ به اینسو تشکیل می دهد.

این مطلب با استفاده از گزارش اسوشیتدپرس و صدای امریکا تهیه شده است.
XS
SM
MD
LG