لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در گفتگو های منع تسلیحات هسته ای ملل متحد شرکت نمی کند


سفیر امریکا در ملل متحد می گوید کشورش می خواهد در گفتگو های منع سلاح هسته ای شرکت کند، اما شرایط کنونی به آن مساعد نیست
سفیر امریکا در ملل متحد می گوید کشورش می خواهد در گفتگو های منع سلاح هسته ای شرکت کند، اما شرایط کنونی به آن مساعد نیست

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از جمله ۴۰ کشوری است که در گفتگو های مشترک در مورد ممنوعیت تسلیحات هسته ای، شرکت نخواهند کرد.

به گفته مقامات ایالات متحده، گفتگو ها در مورد ممنوعیت سلاح هسته ای روز دو شنبه در سازمان ملل متحد صورت می گیرد.

نیکی هالی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، روز دو شنبه به خبرنگاران گفت که آنعده از کشور های که در این گفتگو ها شرکت نمی کنند، در عوض آنان به پیمان منع گسترس سلاح هسته ای متعهد اند.

خانم هالی گفت "نسبت به هر چیزی دیگر جهان عاری از سلاح هسته ای را برای خانواده خود می خواهم. امادر مورد باید واقعبین باشیم."

خانم هالی افزود هیچ کسی باور ندارد که برخی از کشور ها مثل کوریای شمالی خواهان ممنوعیت سلاح هسته ای باشد.

خانم هالی همچنین گفت که ایالات متحده نمی تواند به کشور های که به گفته وی " بد" اند اجازه داد سلاح هسته ای در اختیار داشته باشند و کشور های آنچه وی"خوب" نامید، سلاح هسته ای شان را از دست بدهند. وی به صورت مشخص از ایران و کوریای شمالی نام برد.

پیمان منع گسترس سلاح های هسته ای در سال ۱۹۷۰ میلادی مورد تطبیق قرار گرفت و هدف آن جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و فن آوری تسلیحاتی است.

خانم هالی گفت که کشورش می خواهد در گفتگو های ممنوعیت سلاح هسته ای دخیل باشد، اما به گفته وی در شرایط کنونی، ورود امریکا به چنین گفتگو ها واقعبینانه نیست.

در دسامبر سال گذشته، اسامبله عمومی ملل متحد فیصله نامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن گفتگو ها در مورد ممنوعیت سلاح های هسته ای آغاز گردد. در رای گیری این فیصله نامه، ۱۱۳ کشور جهان رای موافق، ۳۵ کشور رای مخالف و ۱۳ کشور دیگر رای ممتنع دادند.

هدف این فیصله نامه اقدامات الزام آوری است تا تولید سلاح هسته ای ممنوع گردد و در نهایت این سلاح ویرانگر نابود گردد.

در همین حال، متیو رایکرفت، سفیر بریتانیا در ملل متحد، گفته است که کشورش در گفتگو های منع سلاح هسته ای شرکت نخواهد کرد، زیرا به گفته وی چنین گفتگو ها موجب پیشرفت موثر در راستای خلع سلاح هسته ای جهان نخواهد شد.

در عین حال، الکس لامیک، معاون سفیر فرانسه در ملل متحد، گفته است که اوضاع امنیتی جهان به گونه ای نیست که گفتگو در مورد منع سلاح هسته ای صورت بگیرد.

آقای لامیک افزود که با در نظر داشت وضعیت کنونی جهان، " کشور های ما متکی به سلاح های هسته ای است تا امنیت و ثبات تامین باشد."

در واکنش به عدم شرکت برخی از کشور های غربی در این گفتگو ها، بئاتریس فین، رییس اجراییه کمپاین مبارزه بین المللی برای محو تسلیحات هسته ای، طی اعلامیه ای گفته است که عدم اشتراک برخی از کشور ها که سابقه خوب حقوق بشر دارند، اما در این گفتگوهای منع سلاح هسته ای، مایوس کننده است.

XS
SM
MD
LG