لینک های دسترسی

Breaking News

۳۸ حمله هوایی ائتلاف امریکا علیه داعش در عراق و سوریه


جنرال تامس گیلیران، یک سخنگوی عملیات ائتلاف به رهبری ایالات متحده می گوید که از جمله ۳۸ حمله هوایی، ۱۸ حمله وسایل نقلیه و پل ها را در ایالت رقه نابود کرده است.

به گفته گیلیران این بزرگترین حملاتی است که تا اکنون در سوریه انجام شده است.

این مقام ائتلاف گفت که این حملات، توانایی تحرک قابلیت های نظامی گروه دولت اسلامی را در سراسر سوریه به عراق از بین خواهد برد.

در یک وب سایت تندوان آمده است که در جریان حملات هوایی در رقه حداقل ۱۰ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

این حملات هوایی جنگجویان و تجهیزات نیروهای داعش را نیز در نزدیکی شهرهای کوبانی و هساکه سوریه و حبانیه، حدیثه، مکمر، موصل، سنجار و تلعفر در عراق هدف قرار داده است.

باب کراکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا ایالات متحده روز گذشته به تلویزیون سی بی اس گفت که وی این حملات هوایی را به عنوان یک مرحله جدید در مبارزه با این گروه نمی داند.

" آقای کارکر گفتشما می دانید که این نیز حملات هوایی است. ما هنوز با ترکیه به توافق نرسیده ایم تا از حریم هوایی آن در مناطق مرزی استفاده کنیم. اگر این توافق صورت گیرد، قابلیت بیشتری به نیروهای زمینی می دهد. ما هنوز در بخش برنامه های آموزشی و تجهیز شورشیان سوری مشکلات داریم."

روزنامه های طرفدار ترکیه از مداخله احتمالی نظامی ترکیه گزارش داده است اینکه هدف آن، ایجاد یک حایل به طول ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر است.

ترکیه از واشنگتن و شرکای ائتلافی خویش خواسته است تا آن ساحه مرزی را زون منع پرواز اعلان کند و در بخش ایجاد سرپناه برای میلیون ها مهاجری که در ترکیه مسکن گزیده اند نیز کمک کند که برای ترکیه میلیاردها دالر هزینه به بار می آورد.

ترکیه در عین حال با کردهای سوریه و گروه دولت اسلامی محتاطانه عمل می کند.

بر اساس گزارش ها نیروهای نظامی ترکیه در مرز سوریه برای جلوگیری از هر گونه سرازیر شدن جنگ به آن کشور جابه جا شده اند.

ترکیه هشدار داده است که اگر امنیت آن کشور با تهدید مواجه شود، دست به انتقام جویی خواهد زد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این مطلب گفت "ایالات متحده شریک نگرانی های ترکیه نسبت به حضور نیروهای گروه دولت اسلامی در شمال سوریه، و حضور تهدیدی برای امنیت منطقه است."

آقای کری افزود "ما همچنان به بحث با ترکیه و دیگر شرکای ائتلاف بخاطر چگونگی مبارزه بهتر با گروه دولت اسلامی در منطقه استیم. این یک مشکل پیچیده است و این نیاز به کمک و پشتیبانی بسیاری از شرکای ائتلاف دارد. این تنها مشکل ترکیه نیست و تنها مشکل مرز های عراق نیست بلکه این یک مسله ایتلاف است، این یک مشکل بین المللی است."

روزنامه حریت ترکیه گزارش داده که قوماندانان نیروهای ترکیه که به مرز اعزام شده اند، برای بحث در مورد عملیات احتمالی نظامی در جریان هفتۀ جاری در انقره ملاقات خواهند کرد.

با آنهم، احمد داود اوغلو، صدراعظم ترکیه هفته گذشته گفت که هیچ برنامه فوری برای حمله نظامی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG