لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات امریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته یی با ایران


حزب جمهوریخواه ادارۀ کامل کانگرس امریکا را در دست گرفت
حزب جمهوریخواه ادارۀ کامل کانگرس امریکا را در دست گرفت

در طول شش سال گذشته، حزب دیموکرات ایالات متحده امریکا سیاست آن کشور در ارتباط با ايران و فعاليت ‌های هسته یی تهران را بدون چالشی از طرف مخالفین جمهوریخواه هدایت می کرد، اما انتخابات روز سه شنبه ممکن این مسیر را دستخوش تغيير کند.

جمهوری‌خواهان که از پیش اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در دست داشتند، اکنون با کسب اکثریت کرسی های مجلس سنا ادارۀ کامل کانگرس را در دست گرفتند.

با پیروزی جمهوریخواهان، ميچ مک‌کانل سناتور جمهوریخواه از ايالت کنتکی به احتمال زیاد رهبریت سنا را برعهده خواهد گرفت. او وعده داده است لايحه‌یی را به سنا می آورد که رئیس جمهور باراک اوباما، از مدتها پيش مخالفت خود را با آن اعلام داشته بود.

اين لايحه سياست خارجی کنونی حکومت ایالات متحده آمريکا را به چالش گرفته و به گونۀ ويژه بر روند مذاکرات مهم هسته یی میان واشنگتن و تهران اثرگذار خواهد بود.

اگر چنين احتمالی به تحقق بپيوندد، هيچ‌کس بيش از بنيامين نتنياهو، صدر اعظم اسرائيل، خوشحال نخواهد شد. نتنياهو و کابينۀ اسرائیل که مخالفت خود را با سياست خارجی اوباما از کسی مخفی نکرده است، همواره با لابی کردن در کانگرس امریکا برای تصويب لايحه وضع تحريم‌های بيشتر بر تهران، آشکارا اهداف رئيس جمهور امريکا را به چالش گرفته‌اند، امری که بارها خشم کاخ سفيد را موجب شد.

تلاش‌های اعضای کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا، با حمایت اعضای کابینه نتنياهو، برای تصويب تحریم‌های جدید بر ضد جمهوری اسلامی ایران در صورت شکست مذاکرات فعلی، تا دیروز توسط هری رید رهبر اکثریت دیموکرات مجلس سنا متوقف شده بود.

رهبر اکثریت از اختيار تنظیم جدول برنامه سنا برای بحث و رای‌گیری در صحن مجلس برخوردار است، و آقای هری رید، با استفاده از میکانیزم های تحت اختيارش برنامه‌ها را تاکنون طوری تنظيم کرده بود که اين لايحه اساساً مجالی برای بحث و گفتگو در سنا نيابد.

باب کراکر، سناتور جمهوریخواه که به احتمال زیاد ریاست کمیتۀ روابط خارجی سنا را به عهده خواهد گرفت، در زمينه سياست امریکا در شرق میانه از حاميان سرسخت اسرائيل و بی علاقه به موضع رئيس جمهور اوباما است.

سناتور کراکر خواهان برگزاری نشستی برای اخذ رای در مورد لايحۀ است که هرگونه توافق را با ايران، درصورت عدم موافقت اسرائيل، رد خواهد کرد.

لايحۀ شراکت استراتیژيک ایالات متحده و اسرائیل با مفاد و تبصره‌هايی که در تابستان بدان اضافه شد، از جمله با رأی‌گيری درباره يک قطعنامه غیر الزامی، از اين اختيار بالقوه برخوردار است که اساس هرگونه توافقی را در آينده با جمهوری اسلامی زيرورو کند.

XS
SM
MD
LG