لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات میان دوره یی امریکا، آزمون بزرگ برای اوباما


نامزدان جمهوریخواه در این انتخابات از حمایت بیشتر برخوردار استند
نامزدان جمهوریخواه در این انتخابات از حمایت بیشتر برخوردار استند

به برگزاری انتخابات میان دوره یی ایالات متحده امریکا چند ساعت دیگر باقی مانده است. انتخابات میان دوره یی درست در زمانی برگزار می شود که دو سال دیگر به پایان دورۀ کاری رئیس جمهور باقی می ماند.

در این انتخابات همۀ ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان برای یک دورۀ دو ساله و ۳۶ کرسی از جمع ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده برای یک دورۀ شش ساله به رای گیری گذاشته می شود و احزاب دیموکرات و جمهوریخواه برای کسب اکثریت در هر دو مجلس کانگرس با هم رقابت می کنند.

مزید بر آن در این انتخابات رایدهندگان در ۳۴ ایالت امریکا والیان خود را برای یک دورۀ چهار ساله انتخاب می کنند. اما ایالت های ورمونت و نیوهمشیر برای یک دور دو ساله – هم در جریان انتخابات ریاست جمهوری و هم در در انتخابات میان دوره یی – والیان خود را بر می گزینند. به این اساس در انتخابات چهارم نومبر امسال والیان ۳۶ ایالت امریکا انتخاب خواهند شد.

با اینحال، مشارکت مردم در انتخابات میان دوره یی در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری اکثراً کمتر بوده است. در بسا موارد تنها نصف رایدهندگان امریکایی در انتخابات میان دوره یی به پای صندوق های رای رفته اند.

اهمیت سیاسی

انتخابات میان دوره یی برخی اوقات به مثابۀ همه پرسی در مورد کارکرد حزب بر سر اقتدار و حزب رقیب پنداشته می شود. تاریخ گواه بوده است که ۲۱ انتخابات میان دوره یی گذشته در ایالات متحده اکثراً برای حزب رئیس جمهور نتایج تلخ داشته و آن حزب برخی کرسی های خود را هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا از دست داده است.

به گونۀ مثال فرانکلین روزولت، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از حزب دیموکرات در انتخابات میان دوره یی سال ۱۹۳۸ شکست بزرگی را متحمل شد و دیموکرات های مجلس بیش از ۸۰ کرسی خویش را به رقبای جمهوریخواه خود واگذار کردند.

به گونۀ استثنایی گاهی احزاب حاکم در ایالات متحده در انتخابات میان دوره یی پیروزی نیز داشته اند. بل کلنتن، رئیس جمهور دیموکرات ایالات متحده در انتخابات میان دوره یی ۱۹۹۸ و جورج دبلیو بش، رئیس جمهور جمهوریخواه در سال ۲۰۰۲ توانستند که با محبوبیت بیشتر در میان رایدهندگان جایگاه قویتری را در کانگرس از آن حزب خود کنند.

اما نتیجۀ انتخابات میان دوره یی سال ۲۰۱۰ برای باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده ناگوار بود. تصویب لایحۀ مراقبت های صحی اوباما منجر به تغییر گرایش رایدهندگان امریکایی شد و در نهایت قانونگذاران دیموکرات اکثریت را در مجلس نمایندگان از دست دادند.

رقابت تنگاتنگ

نظر پرسی های اخیر عامه نشان می دهد که جمهوریخواهان طرفداران بیشتری درین انتخابات دارند. هم اکنون مجلس نمایندگان دارای ۲۳۳ عضو جمهوریخواه و ۱۹۹ عضو دیموکرات بوده و سه کرسی مجلس خالی است.

هم اکنون دیموکرات ها در سنا و جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان اکثریت دارند
هم اکنون دیموکرات ها در سنا و جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان اکثریت دارند

نتایج نظر پرسی ها نشان می دهد که در مجلس نمایندگان ۲۲۸ جمهوریخواه و ۱۸۷ دیموکرات از حمایت مردم برخوردار بوده و در ۲۰ کرسی باقیمانده شانس هر دو حزب رقیب برابر است.

به همین ترتیب در مجلس صد عضوی سنا در ۴۶ کرسی جمهوریخواهان و در ۴۵ کرسی دیموکرات ها حمایت رایدهندگان را با خود دارند و در ۹ کرسی باقیمانده هر دو حزب شانس برابر دارند. به این اساس جمهوریخواهان فقط به شش کرسی دیگر نیاز دارند تا اکثریت سنا را از آن خود کنند.

با اینحال تحلیلگران به این باور اند که اینبار جمهوریخواهان ادارۀ سنا را نیز از آن خود خواهند کرد. استدلال چنین است که از جمع ایالت هایی که قرار است سناتور های خود را به کانگرس بفرستند، اکثر این ایالت ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ به مت رامنی، رقیب جمهوریخواه آقای اوباما رای داده بودند. اکنون ۲۱ کرسی سنا از این ایالت ها در اختیار دیموکرات ها قرار دارد.

ابزار کارزار انتخاباتی

مسایل عمدۀ سیاست خارجی در کنار مسایل داخلی ایالات متحده همواره از موضوعات داغ کارزار های انتخاباتی ایالات متحده بوده است، اما اینبار رایدهندگان امریکایی با تاکید بیشتر به مسایل داخلی به ویژه بهبود اقتصاد به پای صندوق های رای می روند.

در بعد سیاست خارجی، ظهور و گسترش شورشگری گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه و نحوۀ پرداخت حکومت رئیس جمهور اوباما به آن، بحث داغ مبارزات انتخاباتی است.

جمهوریخواهان می گویند که ادارۀ دیموکرات به رهبری آقای اوباما و سناتوران دیموکرات در مورد چگونگی پاسخ به شورشگری گروه تندرو دولت اسلامی و درک شدت این تهدید که متوجه ایالات متحده است، دچار نوعی سردرگمی اند.

اما دیموکرات ها استدلال دارند که اقدام حکومت ایالات متحده برای تضعیف و در نهایت از میان برداشتن گروه دولت اسلامی بسنده بوده و این گروه تهدید آنی را متوجه امریکا نمی سازد.

همچنان گسترش بیماری ایبولا در غرب افریقا و تلاش های ایالات متحده برای پاسخگویی به این بحران صحی در جهان یکی از دیگر از مسایل مورد علاقۀ رایدهندگانی است که به مسایل سیاست خارجی امریکا علاقمند اند.

در بخش مسایل داخلی، بهبود اقتصاد ایالات متحده، کاهش میزان بیکاری در این کشور، افزایش حد اقل دستمزد کارگران امریکایی، پرداخت مزد مساوی به زنان و مردان شاغل و بسا مسایل دیگر از موضوعات عمدۀ کارزار انتخاباتی بود.

نظر پرسی های عامه نشان می دهد که نزدیک به نصف رایدهندگان امریکایی باورمند اند که موضوع اقتصاد ایالات متحده به مراتب مهمتر از بحث مراقبت های صحی و سیاست خارجی است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG